Feeds:
Posts
Comments

Saya kembali menulis

Dengan nama Allah SWT saya kembali ke laman ini untuk sekian kalinya, demi menyambung kembali hasrat untuk berkongsi suka duka mencari keredhaanNya, setelah sekian lama menghilangkan diri tanpa berita, walaupun tiada ramai yang bertanya, hanya sekadar bercerita.

Dalam berbulan2 tidak mencatatkan apa2 di sini bukanlah bererti saya tidak berbuat apa2, sebenarnya banyak sekali suka duka ditempuh dalam masa tersebut, tak tercerita kepada sesiapa, cukuplah sekadar kita lafazkan kesyukuran kepada Allah SWT kerana dengan limpah kurniaNya dapat lagi kita menghirup udara, O2 yang ada serta dapat lagi kita melangkah satu demi satu liku kehidupan dunia dengan IzinNya.

Insyaallah akan ada hikmah di sebalik apa yang telah berlaku. Semoga saya dapat penuhkan lagi ruang ini dengan apa2 yg bermanafaat selepas ini.

Amin

Semakan terakhir dari akhbar2 harian berterusan di paparkan dengan komentar pelbagai pihak berkenaan keputusan Mahkamah Tinggi berkenaan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh agama lain selain Islam dalam penyebaran fahaman terseleyeng mereka. Penulis bukanlah berlatar belakangkan undang2 untuk menyerbu masuk ke dalam perbincangan awam berkenaan isu yang telah jelas dan nyata dan telah sepi dari arus perdana selama puluhan tahun bumi Malaysia (kini menjadi 1Malaysia). Malas untuk berbicara dengan mereka yg sengaja buat2 tidak faham akan kekacauan, kekeliruan, keamukkan mendatang.

Semakan seterusnya dalam buku rujukan perlembagaan, terbaca “Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah ‘Allah’ kepada orang Islam untuk tujuan penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan yang sama”…..??? Bahana bila rujukan sebenar dari Yang Maha Pencipta iaitu Al-Qur’an di sisihkan dan panduan ciptaan manusia dijadikan asas. Saya,,,, agak kaget memikirkan perihal anak2 sendiri yang sedang dibesarkan, dalam suasana seperti sekarang…. hanya harapan doa, solat dan ketaatan kepadaNya sedaya mungkin menjadi timbal balas saya kepada Allah agar kita, ibubapa, anak2, generasi mendatang, mendapat perlindunganNya dari bahana bencana, musibah kerana kealpaan kita.

Seingat saya di zaman kanak2, setiap kali kalimah suci ini tertulis di akhbar atau di mana2 helaian kertas, saya akan terasa takut akan terpijaknya, takut kalau2 acik nasi lemak akan gunakan halaman tersebut buat bungkus nasi lemaknya… kerana hormat kita walaupun sekadar satu patah perkataan, tertulis di halaman akhbar… kini, jikalau kekallah keputusan mahkamah itu maka bukan saja di akhbar secara semborono, malahan di risalah2 edaran di tempat2 yg bukan mengajar untuk kita taat kepada Yang Maha Esa pun akan tercetak, tersebar, terpampang kalimah yang suci bagi kita... hanya sebak dada dan senak ulu hati…😦

Walaupun agak lewat saya ingin juga menotakan untuk diri sendiri terutamanya sedikit peringatan untuk meneruskan kehidupan di 1431H supaya waktu umur di tahun ini menjadi lebih bermakna dan insyaallah mendapat keredhaanNya.

Imbas kembali bagaimana kita memulakan tahun 1431H dan 2010 ini….. di Malam Jumaat 1 Muharram 1431H, segelintir umat Islam memenuhi ruangan solat masjid untuk mengisi masa dengan doa, zikir, membaca al-Qur’an dan amalan2 sunat yang lain. Kita membaca doa akhir tahun 1430H dan doa awal tahun 1431H walaupun segolongan daripada kita mendakwa amalan sedemikian (doa specific untuk akhir dan awal tahun) bukanlah dari amalan yg diamalkan oleh junjungan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Kita tinggalkan hal itu untuk perbincangan dikala lain. Di tonjolkan juga beberapa pemimpin negara mengunjungi ruang solat untuk beribadat. Saya kurang pasti tujuan sebenar tetapi kita bersangka baik dan bersyukur kerana masih ada di kalangan para pemimpin yang menampilkan teladan yang baik kepada masyarakat awam spt kita.

Di malam Jumaat seterusnya, 25 Disember segolongan besar juga muda-mudi Melayu (di lahirkan Islam) menjamu selera dengan bersuka ria sambil menonggak air kencing syaitan di merata kelab hiburan di kota, dan di malam Jumaat 1 Jan 2010, kemuncaknya, bertempik bersorak terkinja-kinja, terloncat-loncat (terlondeh), anak2 muda, tua, atuk dan nenek (seorang ditangkap khalwat) menyambut malam sambutan yg tiada kena mengena dengan Islam yg dianuti…. JAIS melaporkan sebanyak 52 pasangan (104 orang jika semuanya satu lelaki satu wanita) ditangkap (dan berapa ramai yg lolos?) Dan yang sangat menduka citakan saya, para pemimpin negara juga bersama2 menyambut malam 1 Jan yang tiada kena mengena dengan ajaran agama kita pun…pemimpin yang sama dengan sayu sugul menyertai sambutan 1 Muharram yang lalu….

Satu persoalan timbul dibenak saya, selepas Tsunami besar Dis 2006, sambutan 1 Jan 2007 di sambut dengan solat hajat dan majlis2 ibadah serta dalam suasana sugul, dengan gaya berperasaan ‘kerdil’. Tetapi derita, kesugulan, kesedihan Tsunami 2006 hanya tinggal kenangan sedih di kalangan ahli keluarga mangsa, tidak lagi di kalangan masyarakat dan pemimpin. Apakah kita hanya akan rasa insaf, sayu, rasa ‘kerdil’ apabila di timpa bencana seumpama tsunami 2006? Di masa kita tengah senang lenang ini cubalah sekali sekala ziarah ke kuburan, singgah ke rumah rawatan, ke rumah anak2 yatim, lihat sendiri kekerdilan kita, timbulkan rasa ‘kesyukuran yang amat’ akan Rahmat Allah takkala ramai yang lain menderita…emosi ni.

Semoga, hari2 mendatang, akan terus menjadi hari yang lebih baik buat kita semua.  Antara doa dan harapan saya di 1431H ini ialah semoga cerdik pandai ahli2 agama di negara kita bertindak berlandaskan ilmu yang mereka ada bukan di atas emosi semasa mereka. Bersama2 kita meningkatkan martabat agama tercinta, insyaallah yg lain akan datang serta. Semoga bertambah2 ukhwah sesama kita, walaupun berlainan pendapat, tetapi dapat kita kengkang perbezaan dan pupuk kecintaan persaudaraan, tanpa perlu saman menyaman, tanpa perlu kutuk mengutuk, tanpa perlu caci mencerca, dan tanpa perlu mengadu domba. Amin

Maghrib hari ini insyaallah berlabuhlah 1430H dan membuka tirai 1431H. Banyak tempat2, masjid2 yang menganjurkan majlis2 ilmu, berdoa dan amalan lain yang bertujuan untuk memupuk ukhwah Islam semoga terus berkembang di tahun mendatang.

Ramai bloggers yang memaparkan doa akhir tahun dan doa awal tahun, dan jika yg masih tiada bolehlah rujuk di mana2 blog yg memaparkannya. Dan seperti biasa akan ada juga bloggers yg akan menafikan amalan2 doa akhir dan awal tahun ini, menurut mereka ini adalah bukan dari amalan sunat dan tidak wajar dilakukan. Rujuklah bolg2 mereka untuk membaca hujjah2 bernas mereka.

Saya cuma terpanggil bila membaca petikan Dewan Negara hari ini (sidang 16 Dec 2009). Seorang Timbalan Menteri menggesa majikan2 membenarkan para pekerja untuk pulang awal hari ini 17 Dec 2009…! Wahhh, pak menteri pun peka rupanya dengan sambutan awal Muharram, ingat saya. Tapi bila baca berita penuh, rupanya berita tersebut berbunyi ” Timbalan Menteri Belia dan Sukan di sidang Dewan Negara menggesa majikan benarkan pekerja pulang lebih awal hari ini 17 Dec 2009 supaya para pekerja dapat menonton perlawanan akhir bolasepak Sukan SEA di Laos….. tambah beliau lagi, jika tidak dapat benarkan maka majikan digesa untuk sediakan TV dan benarkan pekerja menonton perlawanan tersebut dari jam 6:00pm.

goooooaaallll!

Nah! mana yang kita hendak pilih? Samada ke masjid surau dan sertai majlis berdoa akhir tahun dari jam 6:30pm dan bersama lagi berdoa selepas solat Maghrib berjemaah serta mengikuti majlis ilmu selepas solat Maghrib? Atau bersama2 dengan Pak Timbalan Menteri menonton perlawanan akhir bola sepak sukan SEA dari Jam 6:00pm sehingga habis, di kedai2 mamak, di ruang tamu rumah atau di pejabat? Pilihan adalah hak sendiri, cuma kekawan yg sedia membantu memberi nasihat peribadi.

SELAMAT TAHUN BARU 1431H UNTUK SEMUA. SEMOGA TAHUN INI MENJADIKAN KITA LEBIH DEKAT DENGAN KEREDHAANNYA, DAN LEBIH BERKAT KEHIDUPAN KITA SERTA DI AMPUNKAN SEGALA DOSA YG LALU DAN YG AKAN DATANG

Ingin penulis membawa satu hadis dari riwayat sahih Bukhari seperti di bawah. Saya percaya ramai yg telah maklum dgn hadis ini, di sebut oleh penceramah2 bila membahaskan hal2 khilafiyah berkenaan bacaan talkin, pahala membaca Al Qur’an kepada si mati, dalam pertelingkahan berkeaan perkara2 bid’ah dsbnya. Namun, bukan itulah tujuan nota ini.

Yang menulis lebih cenderung untuk membawa diri dan pembaca kepada isi kandung hadis dan kemudian amalan2 harian yg tersurat dalam hadis, dan lebih fokus kepada siksaan akibat amalan buruk yg ringan spt disebut oleh hadis, dan bukan lah untuk menilai amalan2 yg di qiyaskan dari hadis ini spt menanam pokok di kuburan, menabur bunga di pusara, menyiram air bunga, dsbnya.

Hadisnya adalah spt berikut:- 

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَائِطٍ مِنْ حِيطَانِ الْمَدِينَةِ أَوْ مَكَّةَ فَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِي قُبُورِهِمَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ ثُمَّ قَالَ بَلَى كَانَ أَحَدُهُمَا لَا يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ وَكَانَ الْآخَرُ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ ثُمَّ دَعَا بِجَرِيدَةٍ فَكَسَرَهَا كِسْرَتَيْنِ فَوَضَعَ عَلَى كُلِّ قَبْرٍ مِنْهُمَا كِسْرَةً فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ فَعَلْتَ هَذَا قَالَ لَعَلَّهُ أَنْ يُخَفَّفَ عَنْهُمَا مَا لَمْ تَيْبَسَا أَوْ إِلَى أَنْ يَيْبَسَا

Maksudnya:“Daripada Ibn Abbas katanya, Rasulullah s.a.w. melalui dekat salah sebuah kebun di Madinah atau Mekah lalu baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda: “mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar. Kemudian baginda bersabda: “benar sekali, salah seorang daripada mereka tidak menjaga kebersihan daripada air kencingnya dan seorang lagi sering mengacum.” Kemudian Rasulullah s.a.w. meminta supaya dibawakan pelepah tamar kemudian baginda membelahnya kepada dua lalu meletakkannya pada setiap kubur itu. Baginda ditanya; Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian? Baginda menjawab: “Semoga itu akan meringankan daripada mereka berdua selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.”

(Sahih al-Bukhari, Kitab al-Wudhu` Bab Min al-Kabair An La Yastatir Min Baulih, Muslim, Kitab al-Taharah, Bab al-Dalil ‘Ala Najasah al-Baul, Abu Daud, Kitab al-Taharah, Bab al-Istibra` Min al-Baul.)

Dua amalan yg disebut dalam hadis bukanlah sesuatu yang asing bagi kita. Perkara 1. (Bagi lelaki) – Seorang tidak bersuci daripada kencing – tidak melakukan amalan berIstibra’ – yakni mengeluarkan lebihan air kencing daripada zakar semasa berhadas kecil. Mengikut biologi lelaki, memang menjadi kecenderungan untuk air kencing lelaki untuk tidak habis keluar dan tinggal titisan di ‘alat’ kencing’. Dan Istibra’ adalah amalan spt berdehem, batuk2 ataupun mengurut zakar supaya lelehan kencing itu keluar. Jika tidak, adalah dikhuatiri lebihan itu akan keluar semasa seseorg itu solat, dan bayangkan jika tidak diamalkan amalan sunnah sebegini, dan lelehan itu keluar semasa seseorg itu bertawaf, maka bertawaflah dia dengan keadaan najis… kan sedih gitu, hanya di sebabkan amalan sunnah yg kecil je di mata mereka yg tidak cakna.

Camna nak urut benda tu kalau kencing berdiri gini?

Perkara ke -2 : di sebut dalam hadis ialah manusia (kebiasaannya wanita) yang suka berjalan ke sana ke mari menjaja cerita orang lain, mengadu-domba, membawa mulut. Timbullah istilah minah CNN, makcik satelite, dsbnya. Perkara seperti ini seolah di pandang engteng oleh sebahagian ahli masyarakat, namun, implikasinya sangat besar lagi merbahaya. Akhirnya, izinkan saya kongsikan kata pujangga purba…. tutur kata itu indah ibarat perak, namun diam itu lagi indah ibarat emas...waallahualam 

Pukau tepuk bahu

Berita tergempar dari kampung,,, “kedai emas No-Zek kena rompak oleh geng Arab“, kata mak mertua saya. “Hilang satu peti besi, kerugian bernilai hampir RM1 Juta”. Berita ini dilaporkan di media2 tempatan,  klik sini untuk baca. Tuan kedai ini seorang kenalan mertua saya, dan saya pun pernah melanggan dari kedai emas ini. Dan memang Bandaraya Kay Tee meriah dengan lambakan kedai emas, mungkin kerana simpanan dengan cara emas berlian adalah cara mudah org KayTee menyimpan wang sambil bergaya. Nilai emas tidaklah susut teruk, dan sambil simpan dapatlah bergaya sehingga mak cik penjual keropok lekor pun bergelang emas separuh tangan, dan rantainya, waduh berat je nampak.

geng arab rompak noorzek

picture Utusan Malaysia

Bukan kisah emas berlian yg nak di notakan, tetapi amalan harian yg dipesan oleh ramai Ustaz2, supaya kita istiqamah mengamalkannya, antaranya sebagai pelindung diri daripada perbuatan manusia yg berniat jahat seperti pukau, santau, sihir dsbnya. Sebagai usaha kita dindingkan diri dengan bacaan2 doa, dari ayat2 Al Qur’an. Dan yg tidak pernah missed dari senarai bacaan yg di syorkan ialah membaca  ayat Al Baqarah 255;

Continue Reading »

Musim cuti akhir tahun 2009 kali ini menjadi lebih ceria daripada kebiasaan. Pertamanya alhamdulillah, dengan keputusan cemerlang Angah dalam UPSRnya, beliau menjadi lebih bersemangat untuk lebih cemerlang dalam apa2 yg di ceburinya, dari segi duniawi dan ukhrawi. Menjadi lebih mendalam dia dalam amalan hariannya. Keduanya tergerak pula hati untuk membawa semua ahli keluarga bercuti insyaallah dalam sedikit masa nanti, sambil berusaha mengeratkan kasih mesra.

Tanpa banyak soal, Along dan Angah telah memulakan hari-hari kem ibadah mereka di Maahad Tafhiz Al Muqri kelolaan Ustaz Darulzaman. Dengan tujuan untuk memberi tambahan pendedahan kepada keduanya mengenai  akhlak, adab dengan ibu bapa, pengenalan dan praktikal solat serta teknik hafazan al Quran. Teringat pula pesanan guru mengenai kejayaan Rasulullah s.a.w dalam mengembangkan syiar Islam, dengan berbekalkan ketinggian akhlak Baginda s.a.w sehingga dipuji Allah SWT dengan firmanNya dalam Al-Quran QS. Al-Qalam ayat 4;

 وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ۬

Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia. (4) Continue Reading »

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.