Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘akidah’ Category

Semakan terakhir dari akhbar2 harian berterusan di paparkan dengan komentar pelbagai pihak berkenaan keputusan Mahkamah Tinggi berkenaan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh agama lain selain Islam dalam penyebaran fahaman terseleyeng mereka. Penulis bukanlah berlatar belakangkan undang2 untuk menyerbu masuk ke dalam perbincangan awam berkenaan isu yang telah jelas dan nyata dan telah sepi dari arus perdana selama puluhan tahun bumi Malaysia (kini menjadi 1Malaysia). Malas untuk berbicara dengan mereka yg sengaja buat2 tidak faham akan kekacauan, kekeliruan, keamukkan mendatang.

Semakan seterusnya dalam buku rujukan perlembagaan, terbaca “Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah ‘Allah’ kepada orang Islam untuk tujuan penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan yang sama”…..??? Bahana bila rujukan sebenar dari Yang Maha Pencipta iaitu Al-Qur’an di sisihkan dan panduan ciptaan manusia dijadikan asas. Saya,,,, agak kaget memikirkan perihal anak2 sendiri yang sedang dibesarkan, dalam suasana seperti sekarang…. hanya harapan doa, solat dan ketaatan kepadaNya sedaya mungkin menjadi timbal balas saya kepada Allah agar kita, ibubapa, anak2, generasi mendatang, mendapat perlindunganNya dari bahana bencana, musibah kerana kealpaan kita.

Seingat saya di zaman kanak2, setiap kali kalimah suci ini tertulis di akhbar atau di mana2 helaian kertas, saya akan terasa takut akan terpijaknya, takut kalau2 acik nasi lemak akan gunakan halaman tersebut buat bungkus nasi lemaknya… kerana hormat kita walaupun sekadar satu patah perkataan, tertulis di halaman akhbar… kini, jikalau kekallah keputusan mahkamah itu maka bukan saja di akhbar secara semborono, malahan di risalah2 edaran di tempat2 yg bukan mengajar untuk kita taat kepada Yang Maha Esa pun akan tercetak, tersebar, terpampang kalimah yang suci bagi kita... hanya sebak dada dan senak ulu hati… 😦

Read Full Post »

Musim cuti akhir tahun 2009 kali ini menjadi lebih ceria daripada kebiasaan. Pertamanya alhamdulillah, dengan keputusan cemerlang Angah dalam UPSRnya, beliau menjadi lebih bersemangat untuk lebih cemerlang dalam apa2 yg di ceburinya, dari segi duniawi dan ukhrawi. Menjadi lebih mendalam dia dalam amalan hariannya. Keduanya tergerak pula hati untuk membawa semua ahli keluarga bercuti insyaallah dalam sedikit masa nanti, sambil berusaha mengeratkan kasih mesra.

Tanpa banyak soal, Along dan Angah telah memulakan hari-hari kem ibadah mereka di Maahad Tafhiz Al Muqri kelolaan Ustaz Darulzaman. Dengan tujuan untuk memberi tambahan pendedahan kepada keduanya mengenai  akhlak, adab dengan ibu bapa, pengenalan dan praktikal solat serta teknik hafazan al Quran. Teringat pula pesanan guru mengenai kejayaan Rasulullah s.a.w dalam mengembangkan syiar Islam, dengan berbekalkan ketinggian akhlak Baginda s.a.w sehingga dipuji Allah SWT dengan firmanNya dalam Al-Quran QS. Al-Qalam ayat 4;

 وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ۬

Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia. (4) (more…)

Read Full Post »

Perjalanan mencari Cinta Abadi telah membawa saya ke satu majlis Ilmu yang pemberi ilmunya seorang yg sering mentarbiyahkan orang2 kampung, pakcik2 pesara dan sememangnya bahasa yg di gunakan oleh penceramah adalah bahasa yg sesuai sangat untuk para pendengar dari kelompok tersebut. Mudah, terus, kekadang bahasa yg kasar, tiada berselindung, dan jelas tiada unsur2 politiking.

Dalam menterjemahkan huraian Minhajul Abidin oleh Imam Al Ghazali, dalam bab2 taubat, saya di terjahkan dengan istilah tak biasa kita dengar…. Taubat Cabai dan Taubat Tahi!

Nah engkau!, apa halnya cabai dan tahi dengan taubat, dengan Imam Al Ghazali dan dengan mencari keredhaanNya? Panic di buatnya. Namun, setelah difikirkan dan di saringkan, kena pulak dalam suasana yang mana keseluruhan murid yang hadir (tolak diri saya je) kesemuanya adalah warga pencen dan penghuni tempatan yang aktiviti rasmi hariannya ialah menghabiskan masa di warong Mek Yah sambil melewati haji dan kapit dalam main dam. Dan kerja sambilan mereka ialah mencari duit dengan kutip buah kelapa sawit dan berkebun. Tidaklah ada niat memandang rendah kepada mereka sedikitpun, namun itulah hakikatnya dan ‘sometimes reality bites’. Jadi tidaklah salah bila istilah Taubat Cabai dan Taubat Tahi keluar dari mulut penceramah, kerana itu mungkin menepati penerimaan para pendengar.

Rupanya; Taubat Cabai ialah org yg kononnya bertaubat, tapi seolah2 bertaubat hanya kerana implikasi sementara, umpama seperti selepas terburai urat perut lepas kena masak sambai tumis cabai kering… terus bertobat tak mau makan lagi… tapi lepas je clear perut celaru, lepas je hilang panas perit pedas di mulut, segala perit pedas hilang, dan hilanglah penyesalan akan dosa yg di buat, maka di ulang2 lagi perbuatan dosa yang sama, tanpa ada rasa keazaman untuk tidak mengulangi lagi kesalahan dosa tadi… org kampung tu panggil taubat cabai,,, saya pun sengeh je la.

wild fruits

Ini bukan cabai tapi buah salok kampong, turut dijadikan sajian ulaman

Taubat Tahi

pula di ceritakan kisah umpama seorang yg TERmakan tahi, terutama tahi sendiri (bukan tahi Ayah Pin yg di kapsulkan). Dah terkena sekali, walaupun segigit, maka sampai sudah akan terus berhati2, takut2kan terkena lagi, malah cukup membenci akan keTERtidak sengajaan dia TERmakan tahi (terutama tahi sendiri). Maka akan tertanam sikap keazaman tinggi untuk tidak terjebak lagi makan tahi, memohon ampun kerana kesalahan TERmakan tadi dan berIKHTIAR bersungguh2 untuk menggelakakan perkara yang sama berulang. Begitulah tuntutan taubat seperti dalam huraian kitab Minhajul Abidin tulisan terakhir Iman Al-Ghazali yang dianggap penulisannya yang paling populer.

minhajul abidinSesiapa yang berhajat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan 4 syarat taubatul nasuha yang di gariskan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Minhajul Abidin, bolehlah mengikuti kelas2 kuliah oleh Ustaz2 yang diiktiraf oleh pihak2 berkuasa, di kawasan berhampiran dgn anda, kerana saya percaya kitab ini adalah antara kitab terlaris yang digunapakai oleh Ustaz2 untuk pengajian.

 

Read Full Post »

Nota Merdeka 31hb Ogos 2009 berkisarkan isu yg runcing, menggugat keamanan umat dan kesinambungan aqidah dari atuk ke ayah ke anak dan insyaallah ke cucu.. ADAKAH KITA BENAR dan BENAR-BENAR MERDEKA?

Pegangan Syiah dan Islam Liberal menggugat akidah dan Wahhabiyah tidak sesuai diamalkan di negara ini kerana dikhuatiri boleh menggugat pecah belah ummah – Dr Muhammad Uthman El-Muhammady 

Begitulah rumusan dan pandangan Felo Kehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (ISTAC) Dr Muhammad Uthman El-Muhammady. Dan mengikut Muzakarah Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 3 Mei 1996, keputusan telah dipersetujui untuk menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Muzakarah yang sama juga mengakui bahawa ajaran Islam selain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah bercanggah dengan hukum syarak dan undang-undang Islam, dan dengan yang demikian penyebaran apa-apa ajaran yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah dilarang…. tapi yang sedang berlaku di kalangan masyarakat lain lah pula! (more…)

Read Full Post »

Umpama orang awam (bukan pakar) dalam masakan ikan buntal (blowfish) masak lemak cili api, lepas masak dan makan, tak sampai lima minit, biasanya si pemakan akan mengalami keracunan maut seperti yang pernah di alami oleh beberapa orang nelayan di negeri Terengganu pada Feb lalu.  Namun, di negara matahari terbit Jepun, yang terkenal dengan masakan laut yang agak2 pelik, satu masakan ikan buntal yang dinamakan Fugu, adalah antara masakan exotik yang digemari. Cuma hanya segelintir Chef yang mahir menyediakan masakan Fugu ini dan saban tahun sebegitu ramai Chef yang gagal dalam ujian saringan untuk melepasi ujian penyediaan Fugu ini. Ini hakikat. Dan begitulah juga dalam hal hukum hakam, usul Fiqh, ilmu hadis dan semua pengajian Ilmu.

Jangan hanya setakat tahu beberapa hadis, itupun belum cukup sahih sanadnya, dengan siapa guru yang dia bertalaqqi, adakah hanya dari bacaan semata2, sudah cukup mantap untuk mengeluarkan hukum, malahan hukum2 yang bercanggahan dengan hukum Imam Mazhab – Mazhab yang menjadi pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah. Dan ada pula hati untuk mendaifkan nas-nas yang di gunapakai imam Mazhab seperti Imam As-Syafi’i. Namun, hakikatnya, inilah yang berlaku secara meluas di sana sini, termasuklah di bumi Malaya yang kita diami ini. (more…)

Read Full Post »

Dalam mendalami dan mencari Cinta sejati, telah ditakdirkan saya untuk mengikuti satu pengajian berpandukan kitab Peringatan Tentang Umur Insan nukilan Imam Habib Abdullah Haddad yg telah diterjemahkan oleh Syed Ahmad Semait terbitan Pustaka Nasional. Disyorkan kepada sesiapa yg juga mencari Cinta kekal untuk juga mengikuti pengajian berasaskan kitab ini.

Dinyatakan oleh Imam Habib Abdullah, umur kita boleh dibahagikan kepada 5 iaitu;

  • Umur pertama: sejak Allah SWT mencipta Adam a.s dan dibekalkan zuriat pada tulang sulbinya, seluruh umat manusia dari awal sehingga hari Kiamat telahpun dimasukkan ke dalam tulang sulbi Adam a.s dan zuriat ini dipindah-pindah terus menerus dari tulang sulbi lelaki ke dalam rahim wanita. dan dari rahim wanita ke tulang sulbi lelaki, sehingga lahirlah tiap-tiap orang dari ayah dan ibunya sampai kiamat.
  • Umur kedua: sejak manusia lahir ke alam dunia sehingga dia mati dan keluarnya dari alam dunia.
  • Umur ketiga: Sejak keluar manusia dari alam dunia sehingga dia dibangkitkan. Alam ini juga dikenali sebagai alam barzakh.
  • Umur keempat: Sejak keluar manusia dari kubur pada hari kebangkitan semula, sehingga manusia dikumpulkan untuk pengadilan setelah semua amalan dunianya dihisab.
  • Umur kelima:Inilah umur ketika mana manusia akan dimasukkan ke syurga dan kekal di dalamnya. Ada juga yg akan dicampak ke neraka dan kekal di dalamnya, iaitu org2 yg kufur semasa di dunia. Sebahagiannya akan dikeluarkan dari neraka selepas disiksa, iaitu org2 yg berdosa dari golongan ahli2 tauhid, samada dengan mendapat syafaat dsbnya.

Namun, semuanya yg di atas terasa tidak menyengat dalam sesetengah hati kerana ini adalah perkara yg bukan menjadi tumpuan kita yg sering sibuk dengan kehidupan dunia yg kepada sesetengah manusia, menjadi rebutan dan tumpuan seluruh jiwa raga.

Untuk n3 ni biarlah saya notakan apa yg lebih relevant dengan diri sendiri sekarang, iaitu insan yg sedang melalui peringkat umur ke dua, dan sedang menghadapi pergolakan umur dewasa serta liku-likunya. Ibnul Jawzi mengkategorikan seseorang itu sebagai dewasa setelah mereka melalui peringkat umur 35 – 50 thn. (Yg umur 15 – 35 dikira sebagai muda, so faham2 sendirilah).
Setelah kita menjangkau umur dewasa, diharapkan dengan kemurahan Allah SWT untuk dikurniakan hikmat dan kebijaksanaan, sehingga menjadi cenderung untuk perkara2 ketaatan, sering bertaubat dan menujukan hatinya kepada Allah SWT. Dalam kata lain, diharapkan kita menjadi org2 yg mendapat taufiq dan pandangan dari Allah SWT, sesuai dengan firmanNya dalam surah Al Qashash ayat 14 yg bermaksud:

“Dan setelah dia menjadi dewasa dan cukup umurnya, Kami anugerahkan baginya kebijaksanaan dan ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami membalas orang-orang yang suka melakukan kebajikan”

Juga dalam surah Al Ahqaf ayat 15 yg bermaksud:

“Sehingga apabila dia menjadi dewasa dan cukup umurnya 40thn, berkatalah ia: Ya Tuhanku! Berikanlah aku daya untuk mensyukuri kurniaMu yang telah Engkau kurniakannya kepadaku, dan kepada kedua ibu bapaku, dan dorongkanlah aku untuk membuat amalan soleh yang Engkau meredhainya”

Ada yg mengatakan, bahwa apabila seseorang itu mencapai umur 40, sedang kebajikannya tiada melebihi kejahatannya, maka syaitan akan menyapu wajahnya seraya berkata: Demi ayahku, wajah ini tidak akan terlepas dariku. Ada juga yg memberi amaran, bila sudah 40thn dan kebajikan masih kurang dari kejahatan, maka bersedialah untuk ke neraka.

Syaikh Arif Abdul Wahab bin Ahmad As Sya’rani dalam kitabnya ‘Al Bahrul-Maurud’ pernah berkata, apabila kamu mencapai umur 40, hendaklah kamu lipat2kan tikar bantal dan bersedialah untuk perjalanan ke akhirat, dan setiap nafas yg disedut tiadalah lagi dipergunakan untuk kepentingan dunia semata-mata.

Imam Syafi’i rahimahullah, setelah mencapai umur 40 thn, beliau pun berjalan bertongkat sebatang kayu. Apabila ditanya sebabnya, beliau berkata biarlah dia sentiasa beringat bahwa beliau kini sedang menuju ke akhirat.

Kesimpulannya: Sebagai peringatan diri yg semakin hampir dengan angka keramat 40 ini. Hanya yg sentiasa dipohon, sekiranya direzeki Allah SWT untuk sampai ke umur itu, doa saya agar diberikan taufiq dan hidayah agar dimasukkan dalam golongan umat yg berada dalam jalan yg benar dan tidak termasuk dalam golongan manusia yg lalai apalagi dalam golongan yg syirik.

Read Full Post »

Sumber : “Limadza Taqsu Qulubuna” Al-Qism al-Ilmi Darul Wathan. [alsofwa]

Segumpal daging yang dinamakan hati menjadi sumber pertimbangan, tempat tumbuhnya cinta maupun kebencian, tempat timbulnya keimanan dan kekufuran, tempat timbulnya rasa taubat dan juga rasa keras kepala, menjadi induk kepada ketenangan dan juga kekusutan.

Jika kita mampu membersihnya, hati inilah yang dengan izinNya menjadi sumber kebahagiaan. Namun sebaliknya hati2 yang kusut akan menjadi sumber bencana jika kita terusan menodainya. Lurus atau bengkoknya hati banyak mempengaruhi perangai serta peel seseorang.

Abu Hurairah r.a. pernah berkata
“ Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera, jika raja itu elok, maka akan eloklah pula tenteranya, jika raja itu buruk, maka buruk pulalah tenteranya.

Adakah kita mengetahui samada hati kita ini sebenarnya lembut atau keras?

Tanda-Tanda Kerasnya Hati


· Malas menjalankan ketaatan dan amal kebaikan
Hati yang keras itu malas untuk menjalankan tuntutan ibadah, bahkan mungkin meremeh2kannya, melakukan solat dengan bermalasan dan tiada kekusyukkan dan kesungguhan. Malah ada yang malas dan merasakan berat untuk bersolat atau mengerjakan sunnah.

Firman Allah dalam saurah At-Taubah ayat 54:

“Dan mereka tidak mengerjakan shalat, melainkan dengan malas dan tidak (pula) menafkahkan (harta) mereka, melainkan dengan rasa enggan.” (At-Taubah : 54)

· Tidak tersentuh bila dibaca ayat2 Qur’an

Hati yang keras itu ialah apabila disampaikan ayat-ayat yang berkenaan dengan janji dan ancaman Allah, maka tidak tersentuh sama sekali, tidak mau khusyu’ atau tunduk, dan juga lalai dari membaca al-Qur’an serta mendengarkannya, bahkan enggan dan berpaling darinya. Sedang kan Allah telah memperingatkan dalam surah Qaaf ayat 45:
“Maka beri peringatanlah dengan al-Qur’an orang yang takut kepada ancaman-Ku.”

· Tidak tersentuh dengan ayat2 Qauniyah
Walaupun dengan adanya peristiwa2 seperti kematian, bencana dsbnya, hati yang keras tidak akan terasa apa2. Dia memandang kematian atau orang yang sedang diusung ke kubur sebagai sesuatu yang biasa, tidak ada apa2, padahal cukuplah kematian itu sebagai nasihat.
“Dan tidakkah mereka (orang-orang munafik) memperhatikan bahwa mereka diuji sekali atau dua kali setiap tahun, kemudian mereka tidak (juga) bertaubat dan tidak (pula) mengambil pelajaran?” (At-Taubah :126)

• Berlebihan Mencintai Dunia dan Melupakan Akhirat
Orang yang berhati keras ini mempunyai keinginan dan tumpuan semata2 untuk urusan dunia. Segalanya dikira dari sudut duniawi dan material. Cintanya, bencinya dan hubungannya sesama manusia hanya untuk kepentingan dan urusan dunia sahaja. Akhirnya, terbentuklah dirinya yang egois, berhasad dengki, kedekut, berkira dan tamak terhadap dunia dan apa2 yang ditawarkan di dunia ini.

· Kurang Mengagungkan Allah.
Apabila larangan Allah diengkari, tiada rasa marah di dalam hati2 yang keras. Tiada lagi perasaan untuk mempedulikan amal ma’ruf serta tidak pedulikan terhadap kemaksiatan dan kemungkaran yang berlaku.

· Kemaksiatan yang tidak putus-putus
Orang yang keras hatinya akan melahirkan kemaksiatan baru akibat dari kemaksiatan yang telah dilakukan sebelumnya, sehingga menjadi sebuah rangkaian kemungkaran yang sangat sukar baginya melepaskan diri.

Sebab-Sebab Kerasnya Hati
Jadi, adakah kita ini berhati keras atau sebaliknya? Tepuk dada tanyalah iman…
Apakah sebabnya hati kita menjadi keras? Di dalam kitab ini [Limadza Taqsu Qulubuna” Al-Qism al-Ilmi Darul Wathan] dinyatakan beberapa faktor penting untuk kita ketahui. InsyaAllah, akan dicatatkan dalam kelapangan akan datang.

Read Full Post »

Older Posts »