Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘amalan harian’ Category

Ingin penulis membawa satu hadis dari riwayat sahih Bukhari seperti di bawah. Saya percaya ramai yg telah maklum dgn hadis ini, di sebut oleh penceramah2 bila membahaskan hal2 khilafiyah berkenaan bacaan talkin, pahala membaca Al Qur’an kepada si mati, dalam pertelingkahan berkeaan perkara2 bid’ah dsbnya. Namun, bukan itulah tujuan nota ini.

Yang menulis lebih cenderung untuk membawa diri dan pembaca kepada isi kandung hadis dan kemudian amalan2 harian yg tersurat dalam hadis, dan lebih fokus kepada siksaan akibat amalan buruk yg ringan spt disebut oleh hadis, dan bukan lah untuk menilai amalan2 yg di qiyaskan dari hadis ini spt menanam pokok di kuburan, menabur bunga di pusara, menyiram air bunga, dsbnya.

Hadisnya adalah spt berikut:- 

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَائِطٍ مِنْ حِيطَانِ الْمَدِينَةِ أَوْ مَكَّةَ فَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِي قُبُورِهِمَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ ثُمَّ قَالَ بَلَى كَانَ أَحَدُهُمَا لَا يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ وَكَانَ الْآخَرُ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ ثُمَّ دَعَا بِجَرِيدَةٍ فَكَسَرَهَا كِسْرَتَيْنِ فَوَضَعَ عَلَى كُلِّ قَبْرٍ مِنْهُمَا كِسْرَةً فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ فَعَلْتَ هَذَا قَالَ لَعَلَّهُ أَنْ يُخَفَّفَ عَنْهُمَا مَا لَمْ تَيْبَسَا أَوْ إِلَى أَنْ يَيْبَسَا

Maksudnya:“Daripada Ibn Abbas katanya, Rasulullah s.a.w. melalui dekat salah sebuah kebun di Madinah atau Mekah lalu baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda: “mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar. Kemudian baginda bersabda: “benar sekali, salah seorang daripada mereka tidak menjaga kebersihan daripada air kencingnya dan seorang lagi sering mengacum.” Kemudian Rasulullah s.a.w. meminta supaya dibawakan pelepah tamar kemudian baginda membelahnya kepada dua lalu meletakkannya pada setiap kubur itu. Baginda ditanya; Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian? Baginda menjawab: “Semoga itu akan meringankan daripada mereka berdua selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.”

(Sahih al-Bukhari, Kitab al-Wudhu` Bab Min al-Kabair An La Yastatir Min Baulih, Muslim, Kitab al-Taharah, Bab al-Dalil ‘Ala Najasah al-Baul, Abu Daud, Kitab al-Taharah, Bab al-Istibra` Min al-Baul.)

Dua amalan yg disebut dalam hadis bukanlah sesuatu yang asing bagi kita. Perkara 1. (Bagi lelaki) – Seorang tidak bersuci daripada kencing – tidak melakukan amalan berIstibra’ – yakni mengeluarkan lebihan air kencing daripada zakar semasa berhadas kecil. Mengikut biologi lelaki, memang menjadi kecenderungan untuk air kencing lelaki untuk tidak habis keluar dan tinggal titisan di ‘alat’ kencing’. Dan Istibra’ adalah amalan spt berdehem, batuk2 ataupun mengurut zakar supaya lelehan kencing itu keluar. Jika tidak, adalah dikhuatiri lebihan itu akan keluar semasa seseorg itu solat, dan bayangkan jika tidak diamalkan amalan sunnah sebegini, dan lelehan itu keluar semasa seseorg itu bertawaf, maka bertawaflah dia dengan keadaan najis… kan sedih gitu, hanya di sebabkan amalan sunnah yg kecil je di mata mereka yg tidak cakna.

Camna nak urut benda tu kalau kencing berdiri gini?

Perkara ke -2 : di sebut dalam hadis ialah manusia (kebiasaannya wanita) yang suka berjalan ke sana ke mari menjaja cerita orang lain, mengadu-domba, membawa mulut. Timbullah istilah minah CNN, makcik satelite, dsbnya. Perkara seperti ini seolah di pandang engteng oleh sebahagian ahli masyarakat, namun, implikasinya sangat besar lagi merbahaya. Akhirnya, izinkan saya kongsikan kata pujangga purba…. tutur kata itu indah ibarat perak, namun diam itu lagi indah ibarat emas...waallahualam 

Advertisements

Read Full Post »

Berita tergempar dari kampung,,, “kedai emas No-Zek kena rompak oleh geng Arab“, kata mak mertua saya. “Hilang satu peti besi, kerugian bernilai hampir RM1 Juta”. Berita ini dilaporkan di media2 tempatan,  klik sini untuk baca. Tuan kedai ini seorang kenalan mertua saya, dan saya pun pernah melanggan dari kedai emas ini. Dan memang Bandaraya Kay Tee meriah dengan lambakan kedai emas, mungkin kerana simpanan dengan cara emas berlian adalah cara mudah org KayTee menyimpan wang sambil bergaya. Nilai emas tidaklah susut teruk, dan sambil simpan dapatlah bergaya sehingga mak cik penjual keropok lekor pun bergelang emas separuh tangan, dan rantainya, waduh berat je nampak.

geng arab rompak noorzek

picture Utusan Malaysia

Bukan kisah emas berlian yg nak di notakan, tetapi amalan harian yg dipesan oleh ramai Ustaz2, supaya kita istiqamah mengamalkannya, antaranya sebagai pelindung diri daripada perbuatan manusia yg berniat jahat seperti pukau, santau, sihir dsbnya. Sebagai usaha kita dindingkan diri dengan bacaan2 doa, dari ayat2 Al Qur’an. Dan yg tidak pernah missed dari senarai bacaan yg di syorkan ialah membaca  ayat Al Baqarah 255;

(more…)

Read Full Post »

Jika anda melihat orang bukan Islam, maka bersyukurlah kerana anda berada dalam Islam. Jika anda melihat orang yg suka berbuat dosa, maka bersyukurlah kepada Allah SWT kerana anda berada dalam taqwa. Jika anda melihat orang bodoh, maka bersyukurlah kerana anda masih memiliki ilmu. Dan jika melihat orang mendapat bencana maka bersyukurlah kepada Allah kerana anda terhindar darinya.                                    Muntiara 453 – Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni

Banyak2lah bersyukur kerana sebenarnya bersyukur atas nikmat Allah itu lebih sukar daripada bersabar dengan ujianNya – pesan org tua saya dulu2.

Sekarang sebagai test drive self check; Adakah kita tahu, amalkan dgn istiqamah, faham maknanya akan DOA KELUAR TANDAS? (jika sesiapa tidak hafal, sila rujuk anak2 tadika atau darjah satu, 98% mereka hafal doa ini). Sekurang-kurangnya bacalah;

yang maknanya: “Aku memohon keampunan daripadaMu”.  …. dibaca sebagai tanda kesyukuran selepas kita selesai menyelesaikan ‘hajat’. Berapakah NILAI nya? Saya pun kurang pasti, tetapi jika di ambil kira dengan keupayaan yg dikurniakanNya untuk melepaskan kotoran (cair dan pejal) dari badan TANPA perlu kepada tiub kesihatan, tanpa perlu di bantu dgn alat2 bantuan khas, tanpa perlu ada kepakaran tertentu, maka sememangnya wajar nikmat dapat memboloskan diri dari kotoran cair dan pejal itu di sertakan dgn selafaz doa sebagai tanda kesyukuran.

Begitu juga dengan do’a selepas ‘kematian kecil’ iaitu ketika bangun dari tidur, DOA bangun tidur – Berapa NILAInya? Sama2lah kita semak maknanya dan saling mengingatkan diri untuk bersyukur dgn nikmat2 harian yg kepada sesetengah jiwa, sudah menjadi ‘routine’ harian,,,,, – now kepada semua (termasuk saya) sama2 amalkan doa2 harian, sebagai tanda kesyukuran dengan nikmat Allah SWT yg tidak ternilai ini.

Read Full Post »

Perjalanan mencari Cinta Abadi telah membawa saya ke satu majlis Ilmu yang pemberi ilmunya seorang yg sering mentarbiyahkan orang2 kampung, pakcik2 pesara dan sememangnya bahasa yg di gunakan oleh penceramah adalah bahasa yg sesuai sangat untuk para pendengar dari kelompok tersebut. Mudah, terus, kekadang bahasa yg kasar, tiada berselindung, dan jelas tiada unsur2 politiking.

Dalam menterjemahkan huraian Minhajul Abidin oleh Imam Al Ghazali, dalam bab2 taubat, saya di terjahkan dengan istilah tak biasa kita dengar…. Taubat Cabai dan Taubat Tahi!

Nah engkau!, apa halnya cabai dan tahi dengan taubat, dengan Imam Al Ghazali dan dengan mencari keredhaanNya? Panic di buatnya. Namun, setelah difikirkan dan di saringkan, kena pulak dalam suasana yang mana keseluruhan murid yang hadir (tolak diri saya je) kesemuanya adalah warga pencen dan penghuni tempatan yang aktiviti rasmi hariannya ialah menghabiskan masa di warong Mek Yah sambil melewati haji dan kapit dalam main dam. Dan kerja sambilan mereka ialah mencari duit dengan kutip buah kelapa sawit dan berkebun. Tidaklah ada niat memandang rendah kepada mereka sedikitpun, namun itulah hakikatnya dan ‘sometimes reality bites’. Jadi tidaklah salah bila istilah Taubat Cabai dan Taubat Tahi keluar dari mulut penceramah, kerana itu mungkin menepati penerimaan para pendengar.

Rupanya; Taubat Cabai ialah org yg kononnya bertaubat, tapi seolah2 bertaubat hanya kerana implikasi sementara, umpama seperti selepas terburai urat perut lepas kena masak sambai tumis cabai kering… terus bertobat tak mau makan lagi… tapi lepas je clear perut celaru, lepas je hilang panas perit pedas di mulut, segala perit pedas hilang, dan hilanglah penyesalan akan dosa yg di buat, maka di ulang2 lagi perbuatan dosa yang sama, tanpa ada rasa keazaman untuk tidak mengulangi lagi kesalahan dosa tadi… org kampung tu panggil taubat cabai,,, saya pun sengeh je la.

wild fruits

Ini bukan cabai tapi buah salok kampong, turut dijadikan sajian ulaman

Taubat Tahi

pula di ceritakan kisah umpama seorang yg TERmakan tahi, terutama tahi sendiri (bukan tahi Ayah Pin yg di kapsulkan). Dah terkena sekali, walaupun segigit, maka sampai sudah akan terus berhati2, takut2kan terkena lagi, malah cukup membenci akan keTERtidak sengajaan dia TERmakan tahi (terutama tahi sendiri). Maka akan tertanam sikap keazaman tinggi untuk tidak terjebak lagi makan tahi, memohon ampun kerana kesalahan TERmakan tadi dan berIKHTIAR bersungguh2 untuk menggelakakan perkara yang sama berulang. Begitulah tuntutan taubat seperti dalam huraian kitab Minhajul Abidin tulisan terakhir Iman Al-Ghazali yang dianggap penulisannya yang paling populer.

minhajul abidinSesiapa yang berhajat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan 4 syarat taubatul nasuha yang di gariskan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Minhajul Abidin, bolehlah mengikuti kelas2 kuliah oleh Ustaz2 yang diiktiraf oleh pihak2 berkuasa, di kawasan berhampiran dgn anda, kerana saya percaya kitab ini adalah antara kitab terlaris yang digunapakai oleh Ustaz2 untuk pengajian.

 

Read Full Post »

Lama saya tidak berpeluang untuk mencatat sebarang nota di sini, kerana tugasan fardhu kifayah demi tanggungjawab sebagai khalifah di bumi sementara ini. Namun peluang mengembara seketika di ambil untuk berkenalan dan mendekati manusia-manusia hebat dalam bidang masing2, dan kesemuanya seperti menjalankan peranan masing2 demi kefardhuan dan demi generasi akan datang.

Sepeninggalan saya terjadi pula beberapa peristiwa di rumah, oleh kerenah anak2 yang sedang meningkat remaja, penuh dengan jiwa ingin mencuba dan memberontak bila di paksa, jiwa yang masih mentah untuk berfikir akan hari2 mendatang dan jiwa yang penuh dengan desakan keasyikkan dunia. Mereka sentiasa ingin mencuba itu dan ini, dan semenjak akhir2 ini desakan isi hati mereka sangat membuak2 sehingga tersanggup mereka melukakan hati2 yang menyayangi mereka tanpa sebarang segi… termasuklah saya. Namun, saya akur dengan dugaan Allah, dan saya bersyukur kerana masih mampu bertahan dengan dugaan kecil ini, sedangkan ada di kalangan hamba2Nya yang sedang bergelumang dengan dugaan hidup yang jauh lebih getir… Sentiasa saya ingatkan diri untuk bersyukur, berdoa agar tidak di bebani dengan bebanan yg tidak sanggup saya hadapi, bebanan yg berat seperti umat2 terdahulu. 

Kata2 pepatah juga ada menyebut; jika hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya, jika ingin mendidik anak2 biar dari awalnya. Dan mengikut sunnah Nabi s.a.w, iaitu didikan anak2 mengikut peringkat umur;

  • 1 hingga 7 tahun : didik cara gurau, manja dan belaian mesra
  • 8 hingga 14 tahun:  didik dengan displin dan tunjuk ajar, rotan (bukan sebat tali pinggang, debik, putung rokok etc)
  • 15 hingga 21 tahun:  didik cara kawan, chit-chat, gosok2 bahu…
  • 21 tahun ke atas: beri kebebasan untuk membuat keputusan dengan pengawasan berterusan

Along & Angah,,, sentiasa ingin mencuba

Along & Angah,,, sentiasa ingin mencuba

Persoalan saya: Adakah dengan berubahnya zaman, teknologi, tahap fitnah dsbnya, keadaan semasa yg mana anak 5 thn sudah boleh belajar merokok (dan lain2 hal buruk) dari TV, internet, bagaimanakah perlu kita adaptasikan pendekatan pendidikan. Sedangkan dalam hadis yg lain Nabi s.a.w pernah bersabda supaya kita mendidik anak2 mengikut zamannya. Saya masih lagi mencari2 penulisan ulama2 muktakhir dalam hal ini. Al-maklum sekarang murid sudah ke sekolah dengan Pistol, dulu kita hanya bawa kalam dan botol minuman…CLICK HERE for more info

Read Full Post »

Sering kita perhatikan kawan2 pengusaha, peniaga gerai2 masakan panas di luar2 kedai yang menjual char kueh teow (ini masakan asalnya dari negara mana?), dan terutama peniaga burger di tepi2 kedai, mereka semuanya berusaha mencari pendapatan halal dan tidak dinafikan ada sesetengah brother burger ini yg berjaya menghasilkan burger jalan yang sungguh enak, melebihi ke enakkan burger jenama import yang dibeli di kedai2 makanan segera (yg ini pun dulunya di boikot, biasalah semasa kesan bom dan roket masih panas di Gaza tempoh hari).

Mereka kebanyakkannya ada menggunakan telur ayam sebagai bahan resepi burger, kueh teow atau nasi goreng mereka. Persoalannya, adakah telur2 ini di basuh dahulu? atau main angkat pecah je dari tray kertas tempak letak telur yang di beli dari pasaraya secara terus… Saya ada buat beberapa pemerhatian di kawasan sekitar taman dan memang daripada pemerhatian, tiada satupun gerai yang menggunakan telur sebagai bahan ramuan yang nampaknya seperti telah membasuh telur2 yang di guna. Sempatlah memberanikan diri bertanya kepada Bro Burger, memang dia comfirmkan yang telur ni baru di beli dari pasaraya, terus guna malam tu, dan saya perhatikan ada telur tu yg ada bulu2 carik melekat. Mujurlah anak2 lelaki saya suka makan burger masak sendiri, dan orang rumah juga suka masak2 sendiri walaupun satu dua lauk je makan malam. Bila di tanya apesal tak basuh telur, Abg Burger tu tanya saya balik afesal nak basuh, dia bukan letak kulit telur,,,,,, 🙂 dan yang lebih penting…”awak ape hal?… hah!”

ehemm... telur ni tak basuh pun dik!

ehemm... telur ni tak basuh pun dik!

Saya pernah bertanya kepada seorang Ustaz berkenaan hal ini, samada apa jadi dengan makanan yang disediakan menggunakan telur yang tidak di basuh terlibih dahulu, jawab Ustaz tu, senang je, tak perlu beli je, tengok macamana penjual meletakkan simpanan telur tu, jika terus atas tray kertas bekas telur, tak perlu lah beli kat situ…..

Moral of the story: kalau boleh masak je sendiri kat rumah…. si suami, bolehlah bantu2 isteri di dapur jika ada kesempatan, boleh tambah seri meja nanti…. insyaallah

 

Read Full Post »

Ceritanya bermula bila saya kerap ke tandas awam masa cuti2 raya semalaya haritu. Banyak tempat2 yg disinggahi, kebanyakkan saudara2 muslim, bila melepaskan hajat kecil, ramai yang ikut suka je, ‘ikut dang’ kata org kampong. Ada lah macam2 gaya. Lepas tu teringat satu kisah, hadis dari sahih Muslim, pernah di ajar untuk menjaga tatasusila, SOP, bila melepaskan hajat kecil. Supaya kita termasuk dalam kategori org2 yang tahu, dan amal, dalam menjaga tatasusila bila melepaskan hajat kecil;

Dalam satu Hadis riwayat Ibnu Abbas ra., ia berkata:

Rasulullah saw. pernah melewati dua buah kuburan, lalu beliau bersabda: Ingat, sesungguhnya dua mayit ini sedang disiksa, namun karena dosa besar. Yang satu disiksa karena ia dahulu suka mengadu domba, sedang yang lainnya disiksa karena tidak membersihkan dirinya dari air kencingnya. Kemudian beliau meminta pelepah daun kurma dan dipotongnya menjadi dua. Setelah itu beliau menancapkan salah satunya pada sebuah kuburan dan yang satunya lagi pada kuburan yang lain seraya bersabda: Semoga pelepah itu dapat meringankan siksanya, selama belum kering. (Shahih Muslim No.439) (more…)

Read Full Post »

Older Posts »