Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘Back-to-Basic’ Category

Ingin penulis membawa satu hadis dari riwayat sahih Bukhari seperti di bawah. Saya percaya ramai yg telah maklum dgn hadis ini, di sebut oleh penceramah2 bila membahaskan hal2 khilafiyah berkenaan bacaan talkin, pahala membaca Al Qur’an kepada si mati, dalam pertelingkahan berkeaan perkara2 bid’ah dsbnya. Namun, bukan itulah tujuan nota ini.

Yang menulis lebih cenderung untuk membawa diri dan pembaca kepada isi kandung hadis dan kemudian amalan2 harian yg tersurat dalam hadis, dan lebih fokus kepada siksaan akibat amalan buruk yg ringan spt disebut oleh hadis, dan bukan lah untuk menilai amalan2 yg di qiyaskan dari hadis ini spt menanam pokok di kuburan, menabur bunga di pusara, menyiram air bunga, dsbnya.

Hadisnya adalah spt berikut:- 

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَائِطٍ مِنْ حِيطَانِ الْمَدِينَةِ أَوْ مَكَّةَ فَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِي قُبُورِهِمَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ ثُمَّ قَالَ بَلَى كَانَ أَحَدُهُمَا لَا يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ وَكَانَ الْآخَرُ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ ثُمَّ دَعَا بِجَرِيدَةٍ فَكَسَرَهَا كِسْرَتَيْنِ فَوَضَعَ عَلَى كُلِّ قَبْرٍ مِنْهُمَا كِسْرَةً فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ فَعَلْتَ هَذَا قَالَ لَعَلَّهُ أَنْ يُخَفَّفَ عَنْهُمَا مَا لَمْ تَيْبَسَا أَوْ إِلَى أَنْ يَيْبَسَا

Maksudnya:“Daripada Ibn Abbas katanya, Rasulullah s.a.w. melalui dekat salah sebuah kebun di Madinah atau Mekah lalu baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda: “mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar. Kemudian baginda bersabda: “benar sekali, salah seorang daripada mereka tidak menjaga kebersihan daripada air kencingnya dan seorang lagi sering mengacum.” Kemudian Rasulullah s.a.w. meminta supaya dibawakan pelepah tamar kemudian baginda membelahnya kepada dua lalu meletakkannya pada setiap kubur itu. Baginda ditanya; Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian? Baginda menjawab: “Semoga itu akan meringankan daripada mereka berdua selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.”

(Sahih al-Bukhari, Kitab al-Wudhu` Bab Min al-Kabair An La Yastatir Min Baulih, Muslim, Kitab al-Taharah, Bab al-Dalil ‘Ala Najasah al-Baul, Abu Daud, Kitab al-Taharah, Bab al-Istibra` Min al-Baul.)

Dua amalan yg disebut dalam hadis bukanlah sesuatu yang asing bagi kita. Perkara 1. (Bagi lelaki) – Seorang tidak bersuci daripada kencing – tidak melakukan amalan berIstibra’ – yakni mengeluarkan lebihan air kencing daripada zakar semasa berhadas kecil. Mengikut biologi lelaki, memang menjadi kecenderungan untuk air kencing lelaki untuk tidak habis keluar dan tinggal titisan di ‘alat’ kencing’. Dan Istibra’ adalah amalan spt berdehem, batuk2 ataupun mengurut zakar supaya lelehan kencing itu keluar. Jika tidak, adalah dikhuatiri lebihan itu akan keluar semasa seseorg itu solat, dan bayangkan jika tidak diamalkan amalan sunnah sebegini, dan lelehan itu keluar semasa seseorg itu bertawaf, maka bertawaflah dia dengan keadaan najis… kan sedih gitu, hanya di sebabkan amalan sunnah yg kecil je di mata mereka yg tidak cakna.

Camna nak urut benda tu kalau kencing berdiri gini?

Perkara ke -2 : di sebut dalam hadis ialah manusia (kebiasaannya wanita) yang suka berjalan ke sana ke mari menjaja cerita orang lain, mengadu-domba, membawa mulut. Timbullah istilah minah CNN, makcik satelite, dsbnya. Perkara seperti ini seolah di pandang engteng oleh sebahagian ahli masyarakat, namun, implikasinya sangat besar lagi merbahaya. Akhirnya, izinkan saya kongsikan kata pujangga purba…. tutur kata itu indah ibarat perak, namun diam itu lagi indah ibarat emas...waallahualam 

Read Full Post »

Berita tergempar dari kampung,,, “kedai emas No-Zek kena rompak oleh geng Arab“, kata mak mertua saya. “Hilang satu peti besi, kerugian bernilai hampir RM1 Juta”. Berita ini dilaporkan di media2 tempatan,  klik sini untuk baca. Tuan kedai ini seorang kenalan mertua saya, dan saya pun pernah melanggan dari kedai emas ini. Dan memang Bandaraya Kay Tee meriah dengan lambakan kedai emas, mungkin kerana simpanan dengan cara emas berlian adalah cara mudah org KayTee menyimpan wang sambil bergaya. Nilai emas tidaklah susut teruk, dan sambil simpan dapatlah bergaya sehingga mak cik penjual keropok lekor pun bergelang emas separuh tangan, dan rantainya, waduh berat je nampak.

geng arab rompak noorzek

picture Utusan Malaysia

Bukan kisah emas berlian yg nak di notakan, tetapi amalan harian yg dipesan oleh ramai Ustaz2, supaya kita istiqamah mengamalkannya, antaranya sebagai pelindung diri daripada perbuatan manusia yg berniat jahat seperti pukau, santau, sihir dsbnya. Sebagai usaha kita dindingkan diri dengan bacaan2 doa, dari ayat2 Al Qur’an. Dan yg tidak pernah missed dari senarai bacaan yg di syorkan ialah membaca  ayat Al Baqarah 255;

(more…)

Read Full Post »

bismillah

Lama saya menyepi, bukan bermakna tinggal terus dunia nota blog tapi sedikit perubahan dalam pembahagian masa sehingga tidak ternota apa yg nak dikongsikan. Jauh perjalanan yg dibuat dalam beberapa minggu ini, dari memburu ilmu dan pembawa ilmu, sehingga ke jejak mencari waliallah di selatan tanahair. Alhandulillah, walaupun sebahagian drp tujuan tidak tercapai, namun masa yg telah diluangkan tidaklah pula terasa sia-sia, semoga mendapat keberkatan Ilahi.

Dalam beberapa minggu ini pelbagai isu berkenaan agama Islam timbul, ditimbulkan dan menimbul dalam masyarakat awam. Mungkin ada yg tertanya2, tercari2 punca, tergaru2 kepala; sebenarnya apa yg sedang dibicarakan oleh cerdik pandai agama Islam ini. Antara isu penangkapan bekas mufti, aliran kaum muda, tauliah untuk berdakwah dsbnya. Tak kering juga isu berkenaan hidup bermazhab, kekal dengan satu2 mazhab secara total, tidak ikut mana2 mazhab dsbnya. Masyarakat awam spt kita menjadi kalut, dan agak ramai yang tak ambil pusing, cukuplah dengan menjalankan ibadat2 khusus spt solat lima waktu, puasa, zakat, dan menunaikan haji… yg lain2 tak di ambil pusing.

Maka timbul di fikiran saya; dari perkara2 ini timbul ruang untuk pengajaran,,, penderaan,,, dan penganiayaan

1. Pengajaran; inilah peluang untuk di ambil bagi memperkemaskan ilmu dan pengamatan dengan kefardhuan menuntut ilmu agama; secara syumul, sebagai cara hidup, dari mula bangun tidur sehingga kembali tidur di malam hari, dan peluang ini datang bukan lah sia-sia. Kalau dahulunya sesi-sesi kuliah agama di masjid surau secara tetap atau kuliah umum kita biarkan je ia lengang, inilah masanya untuk kita memenuhkan ruang kuliah, dan spt seorg student yg ‘belia’ (kata anak sulung saya), kita hadir dengan buku nota, pen, IC recorder dan seboleh2nya dengan kitab yg diajar. Barulah kita boleh di kategorikan sebagai seorg ‘penuntut’, dan bukan setakat dengar, yg kekadang hanya di pinggiran telinga.

2. Penderaan: Kepada yg masih tidak ambil peduli dengan perihal agama Islam yang sedang berlaku, takut2kan satu hari nanti, jiwa kita akan terasa penderaannya. Kerana cetek ilmu, mahu jalan pintas sahaja, dan sebolehnya ringkas, maka mudah kita terjebak dengan anasir2 nakal yg sengaja menggula2 kita dengan ajaran baru, mudah, modern, ‘muda’, tajdid, dsbnya, yang takut2kan akan menjadi penderaan kepada jiwa suci kita yang hauskan ilmu cuma tidak ambil berat berkenaan yg hakiki.

3. Penganiayaan: Jika berterusan membiarkan diri dalam penderaan ilmu, takut2kan terjerumus kita dalam kelompok teraniaya. Terpedaya dengan momokan ilmu oleh pembawa2 ilmu yang bertopengkan ijazah, pangkat, kedudukan dan gelaran, begitu pantas mendabik dada mencemuh pendapat yang ramai, pendapat yg telah di terima pakai oleh jumhur ulama terdahulu; termasuklah pendapat imam Mazhab yang 4. Maka jika terjadi yg sedemikian, maka jadilah kita manusia mangsa ‘penganiayaan’ dek kerana kita berat untuk meluangkan masa mencari ilmu yang fuqaha’, yg diterima pakai oleh ulama2 tersohor terdahulu.

Maka, pesan Baginda Rasullullah s.a.w adalah benar; antara perkara awal yg akan di cabut dari manusia akhir zaman, ialah ilmu agama yang hakiki, dan timbullah umat Islam yang ramai, tetapi mereka ibarat buih di lautan, lemah …..

Selamat mengerjakan haji buat teman2 seperjuangan. Moga2 kalian mendapat haji yg mabrur dan selamat pulang ke tanah air..

Read Full Post »

Jika anda melihat orang bukan Islam, maka bersyukurlah kerana anda berada dalam Islam. Jika anda melihat orang yg suka berbuat dosa, maka bersyukurlah kepada Allah SWT kerana anda berada dalam taqwa. Jika anda melihat orang bodoh, maka bersyukurlah kerana anda masih memiliki ilmu. Dan jika melihat orang mendapat bencana maka bersyukurlah kepada Allah kerana anda terhindar darinya.                                    Muntiara 453 – Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni

Banyak2lah bersyukur kerana sebenarnya bersyukur atas nikmat Allah itu lebih sukar daripada bersabar dengan ujianNya – pesan org tua saya dulu2.

Sekarang sebagai test drive self check; Adakah kita tahu, amalkan dgn istiqamah, faham maknanya akan DOA KELUAR TANDAS? (jika sesiapa tidak hafal, sila rujuk anak2 tadika atau darjah satu, 98% mereka hafal doa ini). Sekurang-kurangnya bacalah;

yang maknanya: “Aku memohon keampunan daripadaMu”.  …. dibaca sebagai tanda kesyukuran selepas kita selesai menyelesaikan ‘hajat’. Berapakah NILAI nya? Saya pun kurang pasti, tetapi jika di ambil kira dengan keupayaan yg dikurniakanNya untuk melepaskan kotoran (cair dan pejal) dari badan TANPA perlu kepada tiub kesihatan, tanpa perlu di bantu dgn alat2 bantuan khas, tanpa perlu ada kepakaran tertentu, maka sememangnya wajar nikmat dapat memboloskan diri dari kotoran cair dan pejal itu di sertakan dgn selafaz doa sebagai tanda kesyukuran.

Begitu juga dengan do’a selepas ‘kematian kecil’ iaitu ketika bangun dari tidur, DOA bangun tidur – Berapa NILAInya? Sama2lah kita semak maknanya dan saling mengingatkan diri untuk bersyukur dgn nikmat2 harian yg kepada sesetengah jiwa, sudah menjadi ‘routine’ harian,,,,, – now kepada semua (termasuk saya) sama2 amalkan doa2 harian, sebagai tanda kesyukuran dengan nikmat Allah SWT yg tidak ternilai ini.

Read Full Post »

Perjalanan mencari Cinta Abadi telah membawa saya ke satu majlis Ilmu yang pemberi ilmunya seorang yg sering mentarbiyahkan orang2 kampung, pakcik2 pesara dan sememangnya bahasa yg di gunakan oleh penceramah adalah bahasa yg sesuai sangat untuk para pendengar dari kelompok tersebut. Mudah, terus, kekadang bahasa yg kasar, tiada berselindung, dan jelas tiada unsur2 politiking.

Dalam menterjemahkan huraian Minhajul Abidin oleh Imam Al Ghazali, dalam bab2 taubat, saya di terjahkan dengan istilah tak biasa kita dengar…. Taubat Cabai dan Taubat Tahi!

Nah engkau!, apa halnya cabai dan tahi dengan taubat, dengan Imam Al Ghazali dan dengan mencari keredhaanNya? Panic di buatnya. Namun, setelah difikirkan dan di saringkan, kena pulak dalam suasana yang mana keseluruhan murid yang hadir (tolak diri saya je) kesemuanya adalah warga pencen dan penghuni tempatan yang aktiviti rasmi hariannya ialah menghabiskan masa di warong Mek Yah sambil melewati haji dan kapit dalam main dam. Dan kerja sambilan mereka ialah mencari duit dengan kutip buah kelapa sawit dan berkebun. Tidaklah ada niat memandang rendah kepada mereka sedikitpun, namun itulah hakikatnya dan ‘sometimes reality bites’. Jadi tidaklah salah bila istilah Taubat Cabai dan Taubat Tahi keluar dari mulut penceramah, kerana itu mungkin menepati penerimaan para pendengar.

Rupanya; Taubat Cabai ialah org yg kononnya bertaubat, tapi seolah2 bertaubat hanya kerana implikasi sementara, umpama seperti selepas terburai urat perut lepas kena masak sambai tumis cabai kering… terus bertobat tak mau makan lagi… tapi lepas je clear perut celaru, lepas je hilang panas perit pedas di mulut, segala perit pedas hilang, dan hilanglah penyesalan akan dosa yg di buat, maka di ulang2 lagi perbuatan dosa yang sama, tanpa ada rasa keazaman untuk tidak mengulangi lagi kesalahan dosa tadi… org kampung tu panggil taubat cabai,,, saya pun sengeh je la.

wild fruits

Ini bukan cabai tapi buah salok kampong, turut dijadikan sajian ulaman

Taubat Tahi

pula di ceritakan kisah umpama seorang yg TERmakan tahi, terutama tahi sendiri (bukan tahi Ayah Pin yg di kapsulkan). Dah terkena sekali, walaupun segigit, maka sampai sudah akan terus berhati2, takut2kan terkena lagi, malah cukup membenci akan keTERtidak sengajaan dia TERmakan tahi (terutama tahi sendiri). Maka akan tertanam sikap keazaman tinggi untuk tidak terjebak lagi makan tahi, memohon ampun kerana kesalahan TERmakan tadi dan berIKHTIAR bersungguh2 untuk menggelakakan perkara yang sama berulang. Begitulah tuntutan taubat seperti dalam huraian kitab Minhajul Abidin tulisan terakhir Iman Al-Ghazali yang dianggap penulisannya yang paling populer.

minhajul abidinSesiapa yang berhajat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan 4 syarat taubatul nasuha yang di gariskan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Minhajul Abidin, bolehlah mengikuti kelas2 kuliah oleh Ustaz2 yang diiktiraf oleh pihak2 berkuasa, di kawasan berhampiran dgn anda, kerana saya percaya kitab ini adalah antara kitab terlaris yang digunapakai oleh Ustaz2 untuk pengajian.

 

Read Full Post »

Seminggu dua ini saya sibuk tahap impak maksima, dengan tugasan fardhu kifayah, menjaga amanah kalian masyarakat demi juga sebagai tanggungjawab peribadi. Tidak berpeluang untuk menambahkan nota-nota terkini yang kini banyak terperusuk dalam IC recorder. Namun, pengalaman tengah hari ini amat menusuk kalbu dan saya ambil peluang terhad yg ada untuk menotakan di sini sebelum tenggelam dengan pengalaman yang lain pula.

Tadi, kerana kesibukan yang bukan di buat2, terpaksa tinggalkan dewan seminar dan bergegas ke ofis. Sampai ofis dah terlampau hampir waktu Zuhur maka terus melencung ke mussola berhampiran. Bila selesai solat perut pula mengeroncong lalu pit stop sekejap dekat Resto melayu yg jadi kebiasaan. Kami pun ambil makanan ala-ala koboi dan duduk lalu menjamu tuntutan. Di meja depan ada satu pasangan muda dan seorang lelaki. Kedua2 lelaki berkopiah, mungkin baru juga selesai solat bisik hati saya.

Namun, dalam keasyikan saya menikmati juadah top-ups, terganggu sedikit mula2 dengan aksi2 suap menyuap, sambil tangan kiri dibawah meja menggosok2 peha masing2, pasangan di depan meja seperti tidak nampak manusia lain di sekeliling. Yang lebih sedu mata bila mereka langsung tidak endah kawan lelaki yang duduk semeja mereka itu. Saya perhatikan kawan pasangan itu makan berterusan sambil tunduk kepala dan matanya ke arah makanan. Langsung tidak angkat muka, mungkin kerana segan. Yang pasangan ini lagi org pandang lagi depa suap menyuap, sehinggalah selesai. Lalu berdua mereka bangun ke sinki cuci tangan, berdua, sambil yang perempuan menggosok tangan si lelaki, manja dan lembut. Selesai si lelaki, sambil berdiri di belakang wanita, mungkin sebagai pendinding kerana giliran wanita cuci tangan dan mungkin membongkok, jadi si lelaki ‘cover’ lah takut2 ada mata2 nakal yg curi2 perhatikan susuk tubuh wanita dari belakang, ketika dia agak membongkokkan diri. Saya perhatikan hampir setiap langkah mereka kerana tertarik dengan lagak mereka berdua.

the K members

the K members

Lalu, yang lelaki menuju ke kaunter bayaran, dan mungkin sedar akan perhatian mata2 yg ada dalam restoran maka dia meramahkan diri memberitahu tokey resto yg juga cashier,,,,,,, “kami baru kahwin, sijil nikah baru je ambil tadi”, dengan suara agak tinggi, mungkin supaya di dengari org lain seperti kami yang masih curi2 perhati dari hujung mata….oooooo baru kahwin….alahai.

Dalam hati saya, dulu macam gini ke saya kot, dah ‘buat’buat’ lupa la, pasal tak buat gitu kot. Mereka mungkin terlampau mentah dalam melayari bahtera rumah tangga. Dah masih terlampau hangat terasa kenikmatannya ‘siang dan malam’. Sampai mungkin tersasul, terlupa yang ada adab-adab dalam masyarakat sebagai pasangan muslim. Perlu juga di jaga hati2 manusia sekeliling. Kasih sayang dan kemesraan dengan pasangan memanglah tuntutan, tapi berpada-pada la…. apatah lagi di depan mata2 yang mungkin tidak faham akan erti perkahwinan, kanak2 dan remaja.

Apa2 pun, peristiwa tengah hari tadi juga menambahkan peringatatan kpd saya untuk tidak lupa bersyukur dengan apa yang DIA kurniakan kepada saya, satu keluarga bahagia walau ada compang campingnya, ada salah kurangnya, masakan tidak, siapa yang IDEAL? cuma DIA yang Maha Sempurna…. sudah menghampiri 15 tahun rupanya bahtera saya. Kepada pasangan, terima kasih kerana menjadi mangsa dan pemangsa yang sentiasa bersedia menerima kita seadanya. Memang bersyukur dengan nikmatNya adalah sehebat malah lebih hebat cabarannya banding dengan  bersabar dengan keperitan ujianNya.

Read Full Post »

Ceritanya bermula bila saya kerap ke tandas awam masa cuti2 raya semalaya haritu. Banyak tempat2 yg disinggahi, kebanyakkan saudara2 muslim, bila melepaskan hajat kecil, ramai yang ikut suka je, ‘ikut dang’ kata org kampong. Ada lah macam2 gaya. Lepas tu teringat satu kisah, hadis dari sahih Muslim, pernah di ajar untuk menjaga tatasusila, SOP, bila melepaskan hajat kecil. Supaya kita termasuk dalam kategori org2 yang tahu, dan amal, dalam menjaga tatasusila bila melepaskan hajat kecil;

Dalam satu Hadis riwayat Ibnu Abbas ra., ia berkata:

Rasulullah saw. pernah melewati dua buah kuburan, lalu beliau bersabda: Ingat, sesungguhnya dua mayit ini sedang disiksa, namun karena dosa besar. Yang satu disiksa karena ia dahulu suka mengadu domba, sedang yang lainnya disiksa karena tidak membersihkan dirinya dari air kencingnya. Kemudian beliau meminta pelepah daun kurma dan dipotongnya menjadi dua. Setelah itu beliau menancapkan salah satunya pada sebuah kuburan dan yang satunya lagi pada kuburan yang lain seraya bersabda: Semoga pelepah itu dapat meringankan siksanya, selama belum kering. (Shahih Muslim No.439) (more…)

Read Full Post »

Older Posts »