Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘dunia’ Category

Semakan terakhir dari akhbar2 harian berterusan di paparkan dengan komentar pelbagai pihak berkenaan keputusan Mahkamah Tinggi berkenaan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh agama lain selain Islam dalam penyebaran fahaman terseleyeng mereka. Penulis bukanlah berlatar belakangkan undang2 untuk menyerbu masuk ke dalam perbincangan awam berkenaan isu yang telah jelas dan nyata dan telah sepi dari arus perdana selama puluhan tahun bumi Malaysia (kini menjadi 1Malaysia). Malas untuk berbicara dengan mereka yg sengaja buat2 tidak faham akan kekacauan, kekeliruan, keamukkan mendatang.

Semakan seterusnya dalam buku rujukan perlembagaan, terbaca “Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah ‘Allah’ kepada orang Islam untuk tujuan penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan yang sama”…..??? Bahana bila rujukan sebenar dari Yang Maha Pencipta iaitu Al-Qur’an di sisihkan dan panduan ciptaan manusia dijadikan asas. Saya,,,, agak kaget memikirkan perihal anak2 sendiri yang sedang dibesarkan, dalam suasana seperti sekarang…. hanya harapan doa, solat dan ketaatan kepadaNya sedaya mungkin menjadi timbal balas saya kepada Allah agar kita, ibubapa, anak2, generasi mendatang, mendapat perlindunganNya dari bahana bencana, musibah kerana kealpaan kita.

Seingat saya di zaman kanak2, setiap kali kalimah suci ini tertulis di akhbar atau di mana2 helaian kertas, saya akan terasa takut akan terpijaknya, takut kalau2 acik nasi lemak akan gunakan halaman tersebut buat bungkus nasi lemaknya… kerana hormat kita walaupun sekadar satu patah perkataan, tertulis di halaman akhbar… kini, jikalau kekallah keputusan mahkamah itu maka bukan saja di akhbar secara semborono, malahan di risalah2 edaran di tempat2 yg bukan mengajar untuk kita taat kepada Yang Maha Esa pun akan tercetak, tersebar, terpampang kalimah yang suci bagi kita... hanya sebak dada dan senak ulu hati… 😦

Read Full Post »

Lafaz Bismillah.. dan salam kepada semua.

Selamat menyambut Hari Raya Qurban / Raya Haji / Eid Adha kepada semua saudara saudari seagama. Saya lama tidak notakan blog kerana masa yang di anugerahkan telah di luangkan untuk perkara2 lain yang mana saya lebih di perlukan org. Blog ini lebih kepada untuk nota diri sendiri jadi terpaksa berkorban demi amanah yang dipertanggungjawabkan.

Kini, dalam perjalanan ke Hanoi, Vietnam, dan ini merupakan lawatan pertama ke negara ‘Perancis’ timur ini. Harap2 semua yang dirancang akan dapat dijalankan dengan lancar. Terpaksa saya berkorban, berlepas di pagi2 hari raya Haji 1430H, tadi bila keluar rumah ke airport, anak2 bertanya adakah saya akan ke Hanoi dengan baju melayu dan kain pelikat? Hmmmm… boleh dicuba tu, tapi tak apalah, saya tidaklah mahu menjadi bahan rujukan sejarah kerana berbuat sedemikian. Anak2 tidak tahu yang dari pagi lagi jaket kulit, jeans dan satu kemeja ‘serbaguna’ telah siap2 digantung dalam kereta. Buah fikiran isteri saya gunapakai, bersolat sunat di masjid terdekat dengan airport, kemudian tukar baju dan terus check in. Jimat masa, almaklum time2 raya gini ramai warga2 kota yang pulang ke kampung utk ber hari raya dengan ayahbonda di kampung, sambil hadiri kenduri kahwin ‘musim cuti sekolah’ yang dah bermula.

Kerana pertukaran tugas di saat2 akhir, maka tiada lagi tiket MAS yang ada, berkorban lagi saya untuk mencuba Thai Airways. Bila saya tanya krew KLIA airport mereka kata makanan Thai Airways disediakan atau dibawa dari sana, maka saya kena lagi berkorban untuk lebih berhati2 dalam masa menjamah hidangan yg disediakan, itupun jika perlu. Rasanya kenyang makan nasi ‘kuning’ masakan mertua pagi2 tadi boleh bertahan sampai petang. Dan kerana last minute comfirmation terpaksa pulak saya transit di Bangkok sebelum ke Hanoi. Aduih, sempatlah bekalkan diri dgn ‘salonplast’ takut2 sakit belakang ni datang lagi. Syukurlah juga tiket business disediakan, maka taklah banyak sangat bebanan ‘clostophobie’ nanti.

Kerana apa tujuan saya ke Hanoi? Susah saya nak terangkan, bingung saya nak jelaskan kepada kedua mertua, mereka pun tidak dapat faham kenapa mesyuarat yang di aturkan oleh syarikat Malaysia mesti di buat di sana, pada hari Raya Korban pulak tu….. itulah aturanNya jawab saya, dan kita wajib yakin bahawa aturanNya inilah yang terbaik kerana DIA maha mengetahui. Namun jauh dalam hati, saya cuba memahami jiwa kecil orang yang berkepentingan dan diamanahkan mengatur jadual ini, apakah tujuannya…. bagi saya kenalah berkorban, demi kepentingan saudara saudari yang menjadi pengguna air di Selangor…..

Read Full Post »

bismillah

Lama saya menyepi, bukan bermakna tinggal terus dunia nota blog tapi sedikit perubahan dalam pembahagian masa sehingga tidak ternota apa yg nak dikongsikan. Jauh perjalanan yg dibuat dalam beberapa minggu ini, dari memburu ilmu dan pembawa ilmu, sehingga ke jejak mencari waliallah di selatan tanahair. Alhandulillah, walaupun sebahagian drp tujuan tidak tercapai, namun masa yg telah diluangkan tidaklah pula terasa sia-sia, semoga mendapat keberkatan Ilahi.

Dalam beberapa minggu ini pelbagai isu berkenaan agama Islam timbul, ditimbulkan dan menimbul dalam masyarakat awam. Mungkin ada yg tertanya2, tercari2 punca, tergaru2 kepala; sebenarnya apa yg sedang dibicarakan oleh cerdik pandai agama Islam ini. Antara isu penangkapan bekas mufti, aliran kaum muda, tauliah untuk berdakwah dsbnya. Tak kering juga isu berkenaan hidup bermazhab, kekal dengan satu2 mazhab secara total, tidak ikut mana2 mazhab dsbnya. Masyarakat awam spt kita menjadi kalut, dan agak ramai yang tak ambil pusing, cukuplah dengan menjalankan ibadat2 khusus spt solat lima waktu, puasa, zakat, dan menunaikan haji… yg lain2 tak di ambil pusing.

Maka timbul di fikiran saya; dari perkara2 ini timbul ruang untuk pengajaran,,, penderaan,,, dan penganiayaan

1. Pengajaran; inilah peluang untuk di ambil bagi memperkemaskan ilmu dan pengamatan dengan kefardhuan menuntut ilmu agama; secara syumul, sebagai cara hidup, dari mula bangun tidur sehingga kembali tidur di malam hari, dan peluang ini datang bukan lah sia-sia. Kalau dahulunya sesi-sesi kuliah agama di masjid surau secara tetap atau kuliah umum kita biarkan je ia lengang, inilah masanya untuk kita memenuhkan ruang kuliah, dan spt seorg student yg ‘belia’ (kata anak sulung saya), kita hadir dengan buku nota, pen, IC recorder dan seboleh2nya dengan kitab yg diajar. Barulah kita boleh di kategorikan sebagai seorg ‘penuntut’, dan bukan setakat dengar, yg kekadang hanya di pinggiran telinga.

2. Penderaan: Kepada yg masih tidak ambil peduli dengan perihal agama Islam yang sedang berlaku, takut2kan satu hari nanti, jiwa kita akan terasa penderaannya. Kerana cetek ilmu, mahu jalan pintas sahaja, dan sebolehnya ringkas, maka mudah kita terjebak dengan anasir2 nakal yg sengaja menggula2 kita dengan ajaran baru, mudah, modern, ‘muda’, tajdid, dsbnya, yang takut2kan akan menjadi penderaan kepada jiwa suci kita yang hauskan ilmu cuma tidak ambil berat berkenaan yg hakiki.

3. Penganiayaan: Jika berterusan membiarkan diri dalam penderaan ilmu, takut2kan terjerumus kita dalam kelompok teraniaya. Terpedaya dengan momokan ilmu oleh pembawa2 ilmu yang bertopengkan ijazah, pangkat, kedudukan dan gelaran, begitu pantas mendabik dada mencemuh pendapat yang ramai, pendapat yg telah di terima pakai oleh jumhur ulama terdahulu; termasuklah pendapat imam Mazhab yang 4. Maka jika terjadi yg sedemikian, maka jadilah kita manusia mangsa ‘penganiayaan’ dek kerana kita berat untuk meluangkan masa mencari ilmu yang fuqaha’, yg diterima pakai oleh ulama2 tersohor terdahulu.

Maka, pesan Baginda Rasullullah s.a.w adalah benar; antara perkara awal yg akan di cabut dari manusia akhir zaman, ialah ilmu agama yang hakiki, dan timbullah umat Islam yang ramai, tetapi mereka ibarat buih di lautan, lemah …..

Selamat mengerjakan haji buat teman2 seperjuangan. Moga2 kalian mendapat haji yg mabrur dan selamat pulang ke tanah air..

Read Full Post »

Dalam sehari dua ini, dan hari-hari mendatang saya pasti banyak betul berita hal penangkapan seorang penggiat agama, bekas Mufti, seorang yang berpendidikan tinggi, berkelayakkan dalam bidangnya, namun tidak mendapat tauliah untuk memberi ceramah kepada umum, khalayak di negeri Selangor yang kita diami ini. Dan tampil pelbagai pihak yang menyokong, mengkritik, mempersoalkan, memperlekehkan, mencemuh tindakan pihak yg diberi kuasa dalam bidang ini iaitu JAIS.

 Saya masih lagi menanti2 seseorang atau pihak yg berkedudukan untuk mengemukakan satu jalan penyelesaian akan satu fenomena masyarakat ini, iaitu, masyarakat yg dahagakan Ilmu, dan mencari2 arah, dan bilangan pendakwah ‘bertauliah’ yang agaknya kurang dari permintaan, atau proses mentauliahkan yg agak sukar, maka bercambahlah penceramah ‘bebas’ yang agak2 bebas menyuarakan pandangan dan sebarkan ilmu, yg kekadang mengelirukan masyarakat yg tengah dahaga ilmu itu.

Dalam bidang2 lain, seperti kedoktoran, guaman, pembinaan, semuanya ada badan induk atau yg menjaga kepentingan awam dengan adanya tauliah, klasifikasi, penggredan dsbnya, namun dalam bidang agama Islam, ia masih kekal di bawah naungan Sultan tiap2 negeri. (adakah ini peningggalan dakwah penjajah? waallahua’lam). Mungkin sudah tiba masanya untuk kita ada sistem penggredan para pendukung agama Islam, para penceramah, para pendakwah ini seperti kita mengklasifikasikan kontraktor (lesen PKK, CIDB, lesen IWK, SPAN, Petronas dsbnya). Jadi jika kontraktor kelas A, CIDB Grade 7 boleh masuk tender dan dapat award tender kerajaan dan badan berkanun tak kira di negeri mana, mungkin pendakwah kelas A Grade 7 (kriteria tinggi spt Mufti, bekas Mufti, dsbnya) boleh memberi ceramah di mana2 negeri di 1Malaysia, tanpa ada risiko di tangkap (tetapi masih lah perlu permit polis jika nak buat di tpt2 terbuka dan yg sewaktu dgnnya)… ini pendapat peribadi seseorang yg bergelumang dgn kerja2 kontraktor, juruperunding… 🙂 Mungkin juga jika tercapai hasrat sebegini, nanti akan ada kumpulan2 penceramah yg semuanya bertaraf Kelas A, Grade 7, berkumpulan dan bergerak sesama utk menjadi pendakwah professional, spt bergeraknya jurutera perunding, perunding kewangan dsbnya… ada peluang besar ni!

Image(48)

Pernah tengok kontrektor berjubah? nah engkau!

Walau apa2 pun penguatkuasaan undang2 yg hendak dilakukan, sepatutnya ianya di jalankan dengan penuh berhermat, tanpa ada unsur2 untuk mengaibkan org. DAN, walau apapun perbezaan pendapat tentang perkara2 berkenaan hukum hakam agama, perlulah ada sikap tolak ansur, selagi mana ianya tidak melanggar aqidah dan syariat. Moga2 akan ada lebih ramai penceramah, da’i yg terusan menyebarkan, menyedarkan org awam spt saya ini berkenaan ‘hidup bermazhab’, supaya saya tidak berterusan keliru dgn org2 yg sengaja menkucar kacirkan kefahaman saya!.

 

Read Full Post »

Salam Jumaat buat semua,

Bermula dengan taufan Ketsana di Vietnam dan Filipina, kemudian tsunami di Samoa dan diikuti dengan gempa bumi dahsyat di bumi Padang, Indonesia, ujian Allah datang bertubi2 dengan KekuasaanNya yang tiada daya untuk kita manusia kerdil ini menahan diri. Kita yang tidak ditimpa malapetaka dan ujian getir ini secara terus tidaklah hanya boleh mengambil sikap tidak acuh dan tidak ambil ‘pot’ dengan apa yang berlaku. Apatah lagi ujian dan kejadian ini berlaku selepas beberapa minggu sahaja kita semua telah menjalani latihan pembersihan jiwa semasa Ramadhan tempohari.

Dari tangisan jerit perih mangsa gempa bumi di Padang, berita 2 Oct 2009 melaporkan 770 nyawa maut, 294 jiwa lagi sedang bergelut parah dan hampir 500 bangunan runtuh ranap ke bumi. Seramai 500 pelajar Malaysia akan di bawa pulang dengan pengankutan tentera udara. Di harap kepada rakan saya bersabar menunggu kepulangan anakanda kesayangan mereka yang juga seorang pelajar di sana.

Kepada kita yang bernasib baik dan sedang menikmati kurniaan keamanan dan kesihatan di sini, sebagai TANDA KESYUKURAN akan apa yang dikurnikanNYA, marilah hulurkan bantuan, setakat mampu, jika tidak dengan wang ringgit dan penglibatan secara physical, marilah kita hadiahkan doa, al-Fatihah, doa keampunan kepada jiwa-jiwa yang telah pergi bersama dengan redanya taufan dan gempa tersebut. Tentu ada banyak NGO Islam Malaysia yang akan melibatkan diri dalam misi kemanusiaan di sana nanti, mohon agar setiap kita dapat memberi sebarang sumbangan.

Semasa saya melalui satu bangunan sekolah di Shah Alam pagi tadi, terserempak dengan paparan slogan yang indah tercatit di tembok;

sabarlah wahai jiwa yang diuji

sabarlah wahai jiwa yang diuji

Wahai jiwa-jiwa yang di uji, bersabarlah kerana DIA tidak akan menimpakan sebarang ujian yang tidak mampu kita hadapi. Dan DIAlah yang Maha Mengetahui akan segala sesuatu yang nyata dan yang tersembunyi.

Tak lupa juga kepada mangsa ribut angin kuat di Kelantan baru-baru ini. Hampir 700 pemilik rumah yang mengalami kerosakkan rumah tempias dari Ketsana. Di harap Jabatan Kebajikan Masyarakat dan badan-badan berkanun yang lain akan turut membantu mereka, tak kita apa pilihan politik mereka.

Read Full Post »

Dengan lafaz Bismillah saya mulakan blogging setelah lama menyepi, kerana disibukkan dengan pelbagai urusan dunia dan akhirat di hujung Ramadhan 1430H dan di awal Syawal. Diharap kepada semua yang telah menyambut hari kemenangan bermula 1 Syawal sehingga sekarang telah dapat memenuhi segala tuntutan diri, keluarga, sahabat handai dan sebagainya. Tak lupa juga kepada yang kurang bernasib baik, kemeriah Syawal ini sememangnya perlu disambut dengan berkongsi kegembiraan bersama mereka juga. Dan kepada beberapa rakan yang kehilangan ahli keluarga semasa sambutan Syawal kali ini, di harap dapat bersabar dengan dugaan yg di alami. Sesungguhnya DIA lah yang Maha Mengetahui akan segala sesuatu dan aturanNya adalah yang terbaik.

Imbas kembali sambutan malam 1 Syawal di kampung keluarga isteri tercinta, sungguh berbeza jauh dengan apa yang disarankan oleh guru-guru kuliah. Pesan guru, hidupkan malam Raya nanti sebagaimana saranan Rasulullah s.a.w yang pernah bersabda (sedikit sebanyak maknanya): “Barang siapa yang menghidupkan kedua-dua malam Raya ( Eid dan Ad-ha), maka sesungguhnya Allah janjikan akan hati mereka terus dihidupkan (dengan Nur iman) dikala semua hati-hati akan dimatikan”. Maka dengan perancangan teliti saya mengatur langkah menyediakan diri menanti malam 1 Syawal. Sedih sungguh apabila masjid yang dikunjungi di malam Raya kali ini tidak berapa nak hidup, takbirnya cuma seperti segan-segan, dengan nada pilu (mungkin sudah sebati dgn naluri nusantara), dan sebaik sahaja selesai takbir semua jemaah bangkit pulang. Ramai yang sudah awal-awal lagi pulang ke rumah, berlumba2 membakar mercun berdetum-detum (sampai ada yg berterusan dgn mercun sampai subuh). (more…)

Read Full Post »

Dalam suasana kekeliruan yang (sengaja) ditimbulkan oleh sesetengah ahli masyarakat termasuk pemimpin tertinggi masyarakat mengenai hukum sebat rotan (seorang model sambilan – semoga Allah menerima taubatnya) kerana di TANGKAP (diCAPITALkan kerana jika sendiri mengaku perlaksanaan hukumnya lain pula) oleh pegawai majlis agama semasa sedang minum arak di khalayak ramai. Timbul pula berita (sama saban tahun) berkenaan penangkapan beberapa orang lelaki Islam yang sedang meneguk arak (ditangkap dengan botol di tangan) semasa sambutan merdeka ke 52 semalam…Baca SINI

Kalau tahun2 dahulu, perkara orang Islam di tangkap pada malam sambutan merdeka, dengan araknya, dengan berkelakuan kurang sopannya, memang sudah perkara routine sepanjang tahun baru dan malam merdeka. Tapi pada tahun ini, tahun 1430H, sambutan malam kemerdekaan ke52, di sambut pada malam Ramadhan… sedang ramai yang sedang bertarawih, berwitir, atau bertadarus, ramai juga yang berada di tempat yang sangat salah, melakukan perkara yang sangat-sangat besar dosanya, meneguk air setan. Di beritakan, di Ops Masih ada yang Sayang’, seramai 200 orang muda remaja dan veteran, termasuk 6o remaja perempuan di tangkap,,, kesian mereka ni, harap-harap akan mendapat pengampunan dari Allah. Kehidupan kita pun tidak diketahui cara penamatnya. (more…)

Read Full Post »

Older Posts »