Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘masyarakat’ Category

Semakan terakhir dari akhbar2 harian berterusan di paparkan dengan komentar pelbagai pihak berkenaan keputusan Mahkamah Tinggi berkenaan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh agama lain selain Islam dalam penyebaran fahaman terseleyeng mereka. Penulis bukanlah berlatar belakangkan undang2 untuk menyerbu masuk ke dalam perbincangan awam berkenaan isu yang telah jelas dan nyata dan telah sepi dari arus perdana selama puluhan tahun bumi Malaysia (kini menjadi 1Malaysia). Malas untuk berbicara dengan mereka yg sengaja buat2 tidak faham akan kekacauan, kekeliruan, keamukkan mendatang.

Semakan seterusnya dalam buku rujukan perlembagaan, terbaca “Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah ‘Allah’ kepada orang Islam untuk tujuan penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan yang sama”…..??? Bahana bila rujukan sebenar dari Yang Maha Pencipta iaitu Al-Qur’an di sisihkan dan panduanย ciptaan manusia dijadikan asas.ย Saya,,,, agak kaget memikirkan perihal anak2 sendiri yang sedang dibesarkan, dalam suasana seperti sekarang…. hanya harapan doa, solat dan ketaatan kepadaNya sedaya mungkin menjadi timbal balas saya kepada Allah agar kita, ibubapa, anak2, generasi mendatang, mendapat perlindunganNya dari bahana bencana, musibah kerana kealpaan kita.

Seingat saya di zaman kanak2, setiap kali kalimah suci ini tertulis di akhbar atau di mana2 helaian kertas, saya akan terasa takut akan terpijaknya, takut kalau2 acik nasi lemak akan gunakan halaman tersebut buat bungkus nasi lemaknya… kerana hormat kita walaupun sekadar satu patah perkataan, tertulis di halaman akhbar… kini, jikalau kekallah keputusan mahkamah itu maka bukan saja di akhbar secara semborono, malahan di risalah2 edaran di tempat2 yg bukan mengajar untuk kita taat kepada Yang Maha Esa pun akan tercetak, tersebar, terpampang kalimah yang suci bagi kita... hanya sebak dada dan senak ulu hati… ๐Ÿ˜ฆ

Advertisements

Read Full Post »

Walaupun agak lewat saya ingin juga menotakan untuk diri sendiri terutamanya sedikit peringatan untuk meneruskan kehidupan di 1431H supaya waktu umur di tahun ini menjadi lebih bermakna dan insyaallah mendapat keredhaanNya.

Imbas kembali bagaimana kita memulakan tahun 1431H dan 2010 ini….. di Malam Jumaat 1 Muharram 1431H, segelintir umat Islam memenuhi ruangan solat masjid untuk mengisi masa dengan doa, zikir, membaca al-Qur’an dan amalan2 sunat yang lain. Kita membaca doa akhir tahun 1430H dan doa awal tahun 1431H walaupun segolongan daripada kita mendakwa amalan sedemikian (doa specific untuk akhir dan awal tahun) bukanlah dari amalan yg diamalkan oleh junjungan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Kita tinggalkan hal itu untuk perbincangan dikala lain. Di tonjolkan juga beberapa pemimpin negara mengunjungi ruang solat untuk beribadat. Saya kurang pasti tujuan sebenar tetapi kita bersangka baik dan bersyukur kerana masih ada di kalangan para pemimpin yang menampilkan teladan yang baik kepada masyarakat awam spt kita.

Di malam Jumaat seterusnya, 25 Disember segolongan besar juga muda-mudi Melayu (di lahirkan Islam) menjamu selera dengan bersuka ria sambil menonggak air kencing syaitan di merata kelab hiburan di kota, dan di malam Jumaat 1 Jan 2010, kemuncaknya, bertempik bersorak terkinja-kinja, terloncat-loncat (terlondeh), anak2 muda, tua, atuk dan nenek (seorang ditangkap khalwat) menyambut malam sambutan yg tiada kena mengena dengan Islam yg dianuti…. JAIS melaporkan sebanyak 52 pasangan (104 orang jika semuanya satu lelaki satu wanita) ditangkap (dan berapa ramai yg lolos?) Dan yang sangat menduka citakan saya, para pemimpin negara juga bersama2 menyambut malam 1 Jan yang tiada kena mengena dengan ajaran agama kita pun…pemimpin yang sama dengan sayu sugul menyertai sambutan 1 Muharram yang lalu….

Satu persoalan timbul dibenak saya, selepas Tsunami besar Dis 2006, sambutan 1 Jan 2007 di sambut dengan solat hajat dan majlis2 ibadah serta dalam suasana sugul, dengan gaya berperasaan ‘kerdil’. Tetapi derita, kesugulan, kesedihan Tsunami 2006 hanya tinggal kenangan sedih di kalangan ahli keluarga mangsa, tidak lagi di kalangan masyarakat dan pemimpin. Apakah kita hanya akan rasa insaf, sayu, rasa ‘kerdil’ apabila di timpa bencana seumpama tsunami 2006? Di masa kita tengah senang lenang ini cubalah sekali sekala ziarah ke kuburan, singgah ke rumah rawatan, ke rumah anak2 yatim, lihat sendiri kekerdilan kita, timbulkan rasa ‘kesyukuran yang amat’ akan Rahmat Allah takkala ramai yang lain menderita…emosi ni.

Semoga, hari2 mendatang, akan terus menjadi hari yang lebih baik buat kita semua.ย  Antara doa dan harapan saya di 1431H ini ialah semoga cerdik pandai ahli2 agama di negara kita bertindak berlandaskan ilmu yang mereka ada bukan di atas emosi semasa mereka. Bersama2 kita meningkatkan martabat agama tercinta, insyaallah yg lain akan datang serta. Semoga bertambah2 ukhwah sesama kita, walaupun berlainan pendapat, tetapi dapat kita kengkang perbezaan dan pupuk kecintaan persaudaraan, tanpa perlu saman menyaman, tanpa perlu kutuk mengutuk, tanpa perlu caci mencerca, dan tanpa perlu mengadu domba. Amin

Read Full Post »

Maghrib hari ini insyaallah berlabuhlah 1430H dan membuka tirai 1431H. Banyak tempat2, masjid2 yang menganjurkan majlis2 ilmu, berdoa dan amalan lain yang bertujuan untuk memupuk ukhwah Islam semoga terus berkembang di tahun mendatang.

Ramai bloggers yang memaparkan doa akhir tahun dan doa awal tahun, dan jika yg masih tiada bolehlah rujuk di mana2 blog yg memaparkannya. Dan seperti biasa akan ada juga bloggers yg akan menafikan amalan2 doa akhir dan awal tahun ini, menurut mereka ini adalah bukan dari amalan sunat dan tidak wajar dilakukan. Rujuklah bolg2 mereka untuk membaca hujjah2 bernas mereka.

Saya cuma terpanggil bila membaca petikan Dewan Negara hari ini (sidang 16 Dec 2009). Seorang Timbalan Menteri menggesa majikan2 membenarkan para pekerja untuk pulang awal hari ini 17 Dec 2009…! Wahhh, pak menteri pun peka rupanya dengan sambutan awal Muharram, ingat saya. Tapi bila baca berita penuh, rupanya berita tersebut berbunyi ” Timbalan Menteri Belia dan Sukan di sidang Dewan Negara menggesa majikan benarkan pekerja pulang lebih awal hari ini 17 Dec 2009 supaya para pekerja dapat menonton perlawanan akhir bolasepak Sukan SEA di Laos….. tambah beliau lagi, jika tidak dapat benarkan maka majikan digesa untuk sediakan TV dan benarkan pekerja menonton perlawanan tersebut dari jam 6:00pm.

goooooaaallll!

Nah! mana yang kita hendak pilih? Samada ke masjid surau dan sertai majlis berdoa akhir tahun dari jam 6:30pm dan bersama lagi berdoa selepas solat Maghrib berjemaah serta mengikuti majlis ilmu selepas solat Maghrib? Atau bersama2 dengan Pak Timbalan Menteri menonton perlawanan akhir bola sepak sukan SEA dari Jam 6:00pm sehingga habis, di kedai2 mamak, di ruang tamu rumah atau di pejabat? Pilihan adalah hak sendiri, cuma kekawan yg sedia membantu memberi nasihat peribadi.

SELAMAT TAHUN BARU 1431H UNTUK SEMUA. SEMOGA TAHUN INI MENJADIKAN KITA LEBIH DEKAT DENGAN KEREDHAANNYA, DAN LEBIH BERKAT KEHIDUPAN KITA SERTA DI AMPUNKAN SEGALA DOSA YG LALU DAN YG AKAN DATANG

Read Full Post »

Ingin penulis membawa satu hadis dari riwayat sahih Bukhari seperti di bawah. Saya percaya ramai yg telah maklum dgn hadis ini, di sebut oleh penceramah2 bila membahaskan hal2 khilafiyah berkenaan bacaan talkin, pahala membaca Al Qur’an kepada si mati, dalam pertelingkahan berkeaan perkara2 bid’ah dsbnya. Namun, bukan itulah tujuan nota ini.

Yang menulis lebih cenderung untuk membawa diri dan pembaca kepada isi kandung hadis dan kemudian amalan2 harian yg tersurat dalam hadis, dan lebih fokus kepada siksaan akibat amalan buruk yg ringan spt disebut oleh hadis, dan bukan lah untuk menilai amalan2 yg di qiyaskan dari hadis ini spt menanam pokok di kuburan, menabur bunga di pusara, menyiram air bunga, dsbnya.

Hadisnya adalah spt berikut:-ย 

ุนูŽู†ู’ ุงุจู’ู†ู ุนูŽุจู‘ูŽุงุณู ู‚ูŽุงู„ูŽ ู…ูŽุฑู‘ูŽ ุงู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุจูุญูŽุงุฆูุทู ู…ูู†ู’ ุญููŠุทูŽุงู†ู ุงู„ู’ู…ูŽุฏููŠู†ูŽุฉู ุฃูŽูˆู’ ู…ูŽูƒู‘ูŽุฉูŽ ููŽุณูŽู…ูุนูŽ ุตูŽูˆู’ุชูŽ ุฅูู†ู’ุณูŽุงู†ูŽูŠู’ู†ู ูŠูุนูŽุฐู‘ูŽุจูŽุงู†ู ูููŠ ู‚ูุจููˆุฑูู‡ูู…ูŽุง ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ูŠูุนูŽุฐู‘ูŽุจูŽุงู†ู ูˆูŽู…ูŽุง ูŠูุนูŽุฐู‘ูŽุจูŽุงู†ู ูููŠ ูƒูŽุจููŠุฑู ุซูู…ู‘ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุจูŽู„ูŽู‰ ูƒูŽุงู†ูŽ ุฃูŽุญูŽุฏูู‡ูู…ูŽุง ู„ูŽุง ูŠูŽุณู’ุชูŽุชูุฑู ู…ูู†ู’ ุจูŽูˆู’ู„ูู‡ู ูˆูŽูƒูŽุงู†ูŽ ุงู„ู’ุขุฎูŽุฑู ูŠูŽู…ู’ุดููŠ ุจูุงู„ู†ู‘ูŽู…ููŠู…ูŽุฉู ุซูู…ู‘ูŽ ุฏูŽุนูŽุง ุจูุฌูŽุฑููŠุฏูŽุฉู ููŽูƒูŽุณูŽุฑูŽู‡ูŽุง ูƒูุณู’ุฑูŽุชูŽูŠู’ู†ู ููŽูˆูŽุถูŽุนูŽ ุนูŽู„ูŽู‰ ูƒูู„ู‘ู ู‚ูŽุจู’ุฑู ู…ูู†ู’ู‡ูู…ูŽุง ูƒูุณู’ุฑูŽุฉู‹ ููŽู‚ููŠู„ูŽ ู„ูŽู‡ู ูŠูŽุง ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ู„ูู…ูŽ ููŽุนูŽู„ู’ุชูŽ ู‡ูŽุฐูŽุง ู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูŽุนูŽู„ู‘ูŽู‡ู ุฃูŽู†ู’ ูŠูุฎูŽูู‘ูŽููŽ ุนูŽู†ู’ู‡ูู…ูŽุง ู…ูŽุง ู„ูŽู…ู’ ุชูŽูŠู’ุจูŽุณูŽุง ุฃูŽูˆู’ ุฅูู„ูŽู‰ ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽูŠู’ุจูŽุณูŽุง

Maksudnya:โ€œDaripada Ibn Abbas katanya, Rasulullah s.a.w. melalui dekat salah sebuah kebun di Madinah atau Mekah lalu baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda: โ€œmereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar. Kemudian baginda bersabda: โ€œbenar sekali, salah seorang daripada mereka tidak menjaga kebersihan daripada air kencingnya dan seorang lagi sering mengacum.โ€ Kemudian Rasulullah s.a.w. meminta supaya dibawakan pelepah tamar kemudian baginda membelahnya kepada dua lalu meletakkannya pada setiap kubur itu. Baginda ditanya; Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian? Baginda menjawab: โ€œSemoga itu akan meringankan daripada mereka berdua selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.โ€

(Sahih al-Bukhari, Kitab al-Wudhu` Bab Min al-Kabair An La Yastatir Min Baulih, Muslim, Kitab al-Taharah, Bab al-Dalil โ€˜Ala Najasah al-Baul, Abu Daud, Kitab al-Taharah, Bab al-Istibra` Min al-Baul.)

Dua amalan yg disebut dalam hadis bukanlah sesuatu yang asing bagi kita. Perkara 1. (Bagi lelaki) –ย Seorang tidak bersuci daripada kencing – tidak melakukan amalan berIstibra’ – yakni mengeluarkan lebihan air kencing daripada zakar semasa berhadas kecil. Mengikut biologi lelaki, memang menjadi kecenderungan untukย air kencing lelaki untuk tidak habis keluar dan tinggal titisan di ‘alat’ kencing’. Dan Istibra’ adalah amalan spt berdehem, batuk2 ataupun mengurut zakar supaya lelehan kencing itu keluar. Jika tidak, adalah dikhuatiri lebihan itu akan keluar semasa seseorg itu solat, dan bayangkan jika tidak diamalkan amalan sunnah sebegini, dan lelehan itu keluar semasa seseorg itu bertawaf, maka bertawaflah dia dengan keadaan najis… kan sedih gitu, hanya di sebabkan amalan sunnah yg kecil je di mata mereka yg tidak cakna.

Camna nak urut benda tu kalau kencing berdiri gini?

Perkara ke -2 : di sebut dalam hadis ialah manusia (kebiasaannya wanita) yang sukaย berjalan ke sana ke mari menjaja cerita orang lain, mengadu-domba, membawa mulut. Timbullah istilah minah CNN, makcik satelite, dsbnya. Perkara seperti ini seolah di pandang engteng oleh sebahagian ahli masyarakat, namun, implikasinya sangat besar lagi merbahaya. Akhirnya, izinkan sayaย kongsikan kata pujangga purba…. tutur kata itu indah ibarat perak, namun diam itu lagi indah ibarat emas...waallahualamย 

Read Full Post »

Berita tergempar dari kampung,,, “kedai emas No-Zek kena rompak oleh geng Arab“, kata mak mertua saya. “Hilang satu peti besi, kerugian bernilai hampir RM1 Juta”. Berita ini dilaporkan di media2 tempatan,ย  klik sini untuk baca. Tuan kedai ini seorang kenalan mertua saya, dan saya pun pernah melanggan dari kedai emas ini. Dan memang Bandaraya Kay Tee meriah dengan lambakan kedai emas, mungkin kerana simpanan dengan cara emas berlian adalah cara mudah org KayTee menyimpan wang sambil bergaya. Nilai emas tidaklah susut teruk, dan sambil simpan dapatlah bergaya sehingga mak cik penjual keropok lekor pun bergelang emasย separuh tangan, dan rantainya, waduh berat je nampak.

geng arab rompak noorzek

picture Utusan Malaysia

Bukan kisah emas berlian yg nak di notakan, tetapi amalan harian yg dipesan oleh ramai Ustaz2, supaya kita istiqamah mengamalkannya, antaranya sebagai pelindung diri daripada perbuatan manusia yg berniat jahat seperti pukau, santau, sihir dsbnya. Sebagai usaha kita dindingkan diri dengan bacaan2 doa, dari ayat2 Al Qur’an. Dan yg tidak pernah missed dari senarai bacaan yg di syorkan ialah membacaย  ayat Al Baqarah 255;

(more…)

Read Full Post »

Lafaz Bismillah.. dan salam kepada semua.

Selamat menyambut Hari Raya Qurban / Raya Haji / Eid Adha kepada semua saudara saudari seagama. Saya lama tidak notakan blog kerana masa yang di anugerahkan telah di luangkan untuk perkara2 lain yang mana saya lebih di perlukan org. Blog ini lebih kepada untuk nota diri sendiri jadi terpaksa berkorban demi amanah yang dipertanggungjawabkan.

Kini, dalam perjalanan ke Hanoi, Vietnam, dan ini merupakan lawatan pertama ke negara ‘Perancis’ timur ini. Harap2 semua yang dirancang akan dapat dijalankan dengan lancar. Terpaksa saya berkorban, berlepas di pagi2 hari raya Haji 1430H, tadi bila keluar rumah ke airport, anak2 bertanya adakah saya akan ke Hanoi dengan baju melayu dan kain pelikat? Hmmmm… boleh dicuba tu, tapi tak apalah, saya tidaklah mahu menjadi bahan rujukan sejarah kerana berbuat sedemikian. Anak2 tidak tahu yang dari pagi lagi jaket kulit, jeans dan satu kemeja ‘serbaguna’ telah siap2 digantung dalam kereta. Buah fikiran isteri saya gunapakai, bersolat sunat di masjid terdekat dengan airport, kemudian tukar baju dan terus check in. Jimat masa, almaklum time2 raya gini ramai warga2 kota yang pulang ke kampung utk ber hari raya dengan ayahbonda di kampung, sambil hadiri kenduri kahwin ‘musim cuti sekolah’ yang dah bermula.

Kerana pertukaran tugas di saat2 akhir, maka tiada lagi tiket MAS yang ada, berkorban lagi saya untuk mencuba Thai Airways. Bila saya tanya krew KLIA airport mereka kata makanan Thai Airways disediakan atau dibawa dari sana, maka saya kena lagi berkorban untuk lebih berhati2 dalam masa menjamah hidangan yg disediakan, itupun jika perlu. Rasanya kenyang makan nasi ‘kuning’ masakan mertua pagi2 tadi boleh bertahan sampai petang. Dan kerana last minute comfirmation terpaksa pulak saya transit di Bangkok sebelum ke Hanoi. Aduih, sempatlah bekalkan diri dgn ‘salonplast’ takut2 sakit belakang ni datang lagi. Syukurlah juga tiket business disediakan, maka taklah banyak sangat bebanan ‘clostophobie’ nanti.

Kerana apa tujuan saya ke Hanoi? Susah saya nak terangkan, bingung saya nak jelaskan kepada kedua mertua, mereka pun tidak dapat faham kenapa mesyuarat yang di aturkan oleh syarikat Malaysia mesti di buat di sana, pada hari Raya Korban pulak tu….. itulah aturanNya jawab saya, dan kita wajib yakin bahawa aturanNya inilah yang terbaik kerana DIA maha mengetahui. Namun jauh dalam hati, saya cuba memahami jiwa kecil orang yang berkepentingan dan diamanahkanย mengatur jadual ini, apakah tujuannya…. bagi saya kenalah berkorban, demi kepentingan saudara saudari yang menjadi pengguna air di Selangor…..

Read Full Post »

bismillah

Lama saya menyepi, bukan bermakna tinggal terus dunia nota blog tapi sedikit perubahan dalam pembahagian masa sehingga tidak ternota apa yg nak dikongsikan. Jauh perjalanan yg dibuat dalam beberapa minggu ini, dari memburu ilmu dan pembawa ilmu, sehingga ke jejak mencari waliallah di selatan tanahair. Alhandulillah, walaupun sebahagian drp tujuan tidak tercapai, namun masa yg telah diluangkan tidaklah pula terasa sia-sia, semoga mendapat keberkatan Ilahi.

Dalam beberapa minggu ini pelbagai isu berkenaan agama Islam timbul, ditimbulkan dan menimbul dalam masyarakat awam. Mungkin ada yg tertanya2, tercari2 punca, tergaru2 kepala; sebenarnya apa yg sedang dibicarakan oleh cerdik pandai agama Islam ini. Antara isu penangkapan bekas mufti, aliran kaum muda, tauliah untuk berdakwah dsbnya. Tak kering juga isu berkenaan hidup bermazhab, kekal dengan satu2 mazhab secara total, tidak ikut mana2 mazhab dsbnya. Masyarakat awam spt kita menjadi kalut, dan agak ramai yang tak ambil pusing, cukuplah dengan menjalankan ibadat2 khusus spt solat lima waktu, puasa, zakat, dan menunaikan haji… yg lain2 tak di ambil pusing.

Maka timbul di fikiran saya; dari perkara2 ini timbul ruang untuk pengajaran,,, penderaan,,, dan penganiayaan

1. Pengajaran; inilah peluang untuk di ambil bagi memperkemaskan ilmu dan pengamatan dengan kefardhuan menuntut ilmu agama; secara syumul, sebagai cara hidup, dari mula bangun tidur sehingga kembali tidur di malam hari, dan peluang ini datang bukan lah sia-sia. Kalau dahulunya sesi-sesi kuliah agama di masjid surau secara tetap atau kuliah umum kita biarkan je ia lengang, inilah masanya untuk kita memenuhkan ruang kuliah, dan spt seorg student yg ‘belia’ (kata anak sulung saya), kita hadir dengan buku nota, pen, IC recorder dan seboleh2nya dengan kitab yg diajar. Barulah kita boleh di kategorikan sebagai seorg ‘penuntut’, dan bukan setakat dengar, yg kekadang hanya di pinggiran telinga.

2. Penderaan: Kepada yg masih tidak ambil peduli dengan perihal agama Islam yang sedang berlaku, takut2kan satu hari nanti, jiwa kita akan terasa penderaannya. Kerana cetek ilmu, mahu jalan pintas sahaja, dan sebolehnya ringkas, maka mudah kita terjebak dengan anasir2 nakal yg sengaja menggula2 kita dengan ajaran baru, mudah, modern, ‘muda’, tajdid, dsbnya, yang takut2kan akan menjadi penderaan kepada jiwa suci kita yang hauskan ilmu cuma tidak ambil berat berkenaan yg hakiki.

3. Penganiayaan: Jika berterusan membiarkan diri dalam penderaan ilmu, takut2kan terjerumus kita dalam kelompok teraniaya. Terpedaya dengan momokan ilmu oleh pembawa2 ilmu yang bertopengkan ijazah, pangkat, kedudukan dan gelaran, begitu pantas mendabik dada mencemuh pendapat yang ramai, pendapat yg telah di terima pakai oleh jumhur ulama terdahulu; termasuklah pendapat imam Mazhab yang 4. Maka jika terjadi yg sedemikian, maka jadilah kita manusia mangsa ‘penganiayaan’ dek kerana kita berat untuk meluangkan masa mencari ilmu yang fuqaha’, yg diterima pakai oleh ulama2 tersohor terdahulu.

Maka, pesan Baginda Rasullullah s.a.w adalah benar; antara perkara awal yg akan di cabut dari manusia akhir zaman, ialah ilmu agama yang hakiki, dan timbullah umat Islam yang ramai, tetapi mereka ibarat buih di lautan, lemah …..

Selamat mengerjakan haji buat teman2 seperjuangan. Moga2 kalian mendapat haji yg mabrur dan selamat pulang ke tanah air..

Read Full Post »

Older Posts »