Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘Sunnah’ Category

Ingin penulis membawa satu hadis dari riwayat sahih Bukhari seperti di bawah. Saya percaya ramai yg telah maklum dgn hadis ini, di sebut oleh penceramah2 bila membahaskan hal2 khilafiyah berkenaan bacaan talkin, pahala membaca Al Qur’an kepada si mati, dalam pertelingkahan berkeaan perkara2 bid’ah dsbnya. Namun, bukan itulah tujuan nota ini.

Yang menulis lebih cenderung untuk membawa diri dan pembaca kepada isi kandung hadis dan kemudian amalan2 harian yg tersurat dalam hadis, dan lebih fokus kepada siksaan akibat amalan buruk yg ringan spt disebut oleh hadis, dan bukan lah untuk menilai amalan2 yg di qiyaskan dari hadis ini spt menanam pokok di kuburan, menabur bunga di pusara, menyiram air bunga, dsbnya.

Hadisnya adalah spt berikut:- 

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَائِطٍ مِنْ حِيطَانِ الْمَدِينَةِ أَوْ مَكَّةَ فَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِي قُبُورِهِمَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ ثُمَّ قَالَ بَلَى كَانَ أَحَدُهُمَا لَا يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ وَكَانَ الْآخَرُ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ ثُمَّ دَعَا بِجَرِيدَةٍ فَكَسَرَهَا كِسْرَتَيْنِ فَوَضَعَ عَلَى كُلِّ قَبْرٍ مِنْهُمَا كِسْرَةً فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ فَعَلْتَ هَذَا قَالَ لَعَلَّهُ أَنْ يُخَفَّفَ عَنْهُمَا مَا لَمْ تَيْبَسَا أَوْ إِلَى أَنْ يَيْبَسَا

Maksudnya:“Daripada Ibn Abbas katanya, Rasulullah s.a.w. melalui dekat salah sebuah kebun di Madinah atau Mekah lalu baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda: “mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar. Kemudian baginda bersabda: “benar sekali, salah seorang daripada mereka tidak menjaga kebersihan daripada air kencingnya dan seorang lagi sering mengacum.” Kemudian Rasulullah s.a.w. meminta supaya dibawakan pelepah tamar kemudian baginda membelahnya kepada dua lalu meletakkannya pada setiap kubur itu. Baginda ditanya; Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian? Baginda menjawab: “Semoga itu akan meringankan daripada mereka berdua selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.”

(Sahih al-Bukhari, Kitab al-Wudhu` Bab Min al-Kabair An La Yastatir Min Baulih, Muslim, Kitab al-Taharah, Bab al-Dalil ‘Ala Najasah al-Baul, Abu Daud, Kitab al-Taharah, Bab al-Istibra` Min al-Baul.)

Dua amalan yg disebut dalam hadis bukanlah sesuatu yang asing bagi kita. Perkara 1. (Bagi lelaki) – Seorang tidak bersuci daripada kencing – tidak melakukan amalan berIstibra’ – yakni mengeluarkan lebihan air kencing daripada zakar semasa berhadas kecil. Mengikut biologi lelaki, memang menjadi kecenderungan untuk air kencing lelaki untuk tidak habis keluar dan tinggal titisan di ‘alat’ kencing’. Dan Istibra’ adalah amalan spt berdehem, batuk2 ataupun mengurut zakar supaya lelehan kencing itu keluar. Jika tidak, adalah dikhuatiri lebihan itu akan keluar semasa seseorg itu solat, dan bayangkan jika tidak diamalkan amalan sunnah sebegini, dan lelehan itu keluar semasa seseorg itu bertawaf, maka bertawaflah dia dengan keadaan najis… kan sedih gitu, hanya di sebabkan amalan sunnah yg kecil je di mata mereka yg tidak cakna.

Camna nak urut benda tu kalau kencing berdiri gini?

Perkara ke -2 : di sebut dalam hadis ialah manusia (kebiasaannya wanita) yang suka berjalan ke sana ke mari menjaja cerita orang lain, mengadu-domba, membawa mulut. Timbullah istilah minah CNN, makcik satelite, dsbnya. Perkara seperti ini seolah di pandang engteng oleh sebahagian ahli masyarakat, namun, implikasinya sangat besar lagi merbahaya. Akhirnya, izinkan saya kongsikan kata pujangga purba…. tutur kata itu indah ibarat perak, namun diam itu lagi indah ibarat emas...waallahualam 

Advertisements

Read Full Post »

Ceritanya bermula bila saya kerap ke tandas awam masa cuti2 raya semalaya haritu. Banyak tempat2 yg disinggahi, kebanyakkan saudara2 muslim, bila melepaskan hajat kecil, ramai yang ikut suka je, ‘ikut dang’ kata org kampong. Ada lah macam2 gaya. Lepas tu teringat satu kisah, hadis dari sahih Muslim, pernah di ajar untuk menjaga tatasusila, SOP, bila melepaskan hajat kecil. Supaya kita termasuk dalam kategori org2 yang tahu, dan amal, dalam menjaga tatasusila bila melepaskan hajat kecil;

Dalam satu Hadis riwayat Ibnu Abbas ra., ia berkata:

Rasulullah saw. pernah melewati dua buah kuburan, lalu beliau bersabda: Ingat, sesungguhnya dua mayit ini sedang disiksa, namun karena dosa besar. Yang satu disiksa karena ia dahulu suka mengadu domba, sedang yang lainnya disiksa karena tidak membersihkan dirinya dari air kencingnya. Kemudian beliau meminta pelepah daun kurma dan dipotongnya menjadi dua. Setelah itu beliau menancapkan salah satunya pada sebuah kuburan dan yang satunya lagi pada kuburan yang lain seraya bersabda: Semoga pelepah itu dapat meringankan siksanya, selama belum kering. (Shahih Muslim No.439) (more…)

Read Full Post »

bismillah

Akhirnya, dengan rasa hiba menyaksikan Ramadhan 1430H beransur meninggalkan kita, begitu cepat waktu berlalu sehingga tak terasa sudah sampai ke hujung Ramadhan rupanya. Cuma sesekali tersentak bila anak2 bertanya kapan mahu berangkat pulang jumpa nenek mereka untuk beraya.

Mungkin bagi sesetengah jiwa, Ramadhan tahun ini sama dengan tahun2 terdahulu; samada kita telah capai tahap taqwa (kerana inilah tujuannya), atau kita masih terkial-kial, merasakan puasa ini hanya salah satu ibadah khusus, sebagai memenuhi tuntutan syarak, malam niat, tarawih witir, morer, siang tak makan tak minum, tak masukkan sesuatu ke dalam ruang rongga, maghrib berbuka, dan sekali bayar zakat fitrah, untuk ke sekian kalinya. Maka untuk ke sekian kalinya, itulah yang kita dapat, tak jelas apa yg dapat.

Atau kita merasakan ada sesuatu yang tercapai kali ini, terasa lebih manis, lebih lemak, lebih enak, lebih empuk puasanya, tak kira siangnya dan malamnya. Cuma, ada pula persoalan, kenapa selepas bulan Ramadhan, keenakkan, kemanisan, keempukkan, kelemakkan itu hilang begitu sahaja…..atau bagaimana mahu mencuba untuk setidak-tidaknya kekal secebis daripada kelazatan tadi, sehingga Syaaban 1431H akan datang (sekiranya umur kita sampai ke tahap itu), dan akan bertemu Ramadhan 1431H dengan kesan2 Ramadhan 1430H yang masih kekal. (more…)

Read Full Post »

Kepada semua umat Islam, kawan2 dan pembaca yang terbaca nota ini, ucapan ringkas sempena menyambut bulan puasa beberapa jam lagi,

RAMADHAN KAREEM… buat semua

(ucapan biasa di kalangan warga Arab).. dan dijawab Allah hu akram….

Semoga, insyaallah mendapat keberkatan bulan yang mulia ini.

Read Full Post »

Sekarang ni musim H1N1 influenza A, masing-masing sebagai langkah berjaga-jaga memakai topeng mulut, dan seboleh-bolehnya tidak bersin di khalayak ramai. Kalau dulu, saya kebiasaannya akan melepaskan sepuas-puasnya angin bersin, berserta dgn cecair yg ingin keluar, dan semestinya dengan bunyinya sekali, di celah2 tangga dalam bangunan, sehingga bergema satu blok (AMARAN: Cara ini tidak menepati sunnah, dan ada kemungkinan akan mendapat rungutan tenant yang lain), kini, bersin pun sempoi2 je, simpul2 malu, antara nak bunyi tak bunyi je. Control gituew.

Satu soalan pernah saya tanya diri dahulu, apakah kita ni harus mendoakan orang Islam yang bersin, tak kira mereka mengucapkan Alhamdulillah atau tidak?.

Maka terjumpalah satu hadis riwayat Muslim, daripada Abu Musa r.a., katanya; saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda;

“Jika seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan Alhamdulillah, maka hendaklah kamu mendoakannya. Jika dia tidak mengucapkan Alhamdulillah, maka JANGAN mendoakannya!” (more…)

Read Full Post »

Malam ini, Rabu malam Khamis 15hb Syaaban 1430H adalah antara malam – malam yang dinantikan oleh sekalian umat Islam di serata dunia. Tak kiralah ada, walaupun segelintir saudara seagama, yang benar-benar bersungguh2 menafikan, dengan dalil-dalilnya, menyuarakan akan ketidak perlunya untuk menyambut malam ini dengan tambahan amalan sunat, sehingga ada yang membeli ruangan akhbar tempatan, hanya untuk menidakkan amalan golongan ulama’  terdahulu, yang sangat mengutamakan malam nisfu Syaaban ini. Pada saya (yg cetek dan tandus amal ini) biarlah, inikan amalan sunat, jika keberatan untuk tidak melakukannya terpulanglah kepada diri sendiri, dan tidaklah perlu menghalang dari yang lain mengerjakannya. Kerana priority biarlah betul, yang perlu diperjuangkan dengan sehebat2nya ialah bagaimana membawa saudara2 seagama yg masih lalai itu ke jalan yg benar, bukan bertelagah antara nak lakukan yg sunat atau tidak.

Kepada yang berkesempatan, maka kunjungilah masjid dan surau berdekatan, sibukkanlah diri untuk beribadah pada malam ini, semoga ianya menjadi titik mula untuk terus menyibukkan diri dengan ibadah kepadaNya sementara menunggu Ramadhan, dan dapat istiqamah sepanjang Ramadhan dan berterusan selepas itu. (more…)

Read Full Post »

“Maaf Bang, rambutan tak boleh pilih tau!, pilih kira harga lain!”
Pernah terkena ke gitu bila pergi membeli di pasar minggu ke, pasar borong ke, kedai runcit ke?Dalam melakukan jual beli, adalah dalam Islam dibolehkan untuk memilih, akan diteruskan jual beli atau tidak, disebabkan terjadinya sesuatu hal. Hal ini disebut sebagai Khiar (memilih).

Sebab itu, jika ke pasar minggu, bila si penjual tidak benarkan pembeli memilih, terutama bila membeli buah tempatan, saya cuma akan angkat kaki ke gerai yang lain, yang boleh kita pilih beliannya. Tak perlu banyak2 soal. Ada pun dalam pengajian Fiqh, khiar itu ada 3 macam;

1. Penjual dan Pembeli, boleh melalukan khiar samada jadi jual atau jadi membeli. Satu hadis riwayat Muslim bermaksud;


” Dari Ibnu Umar r.a dari Nabi s.a.w. beliau bersabda,” Bila dua orang berjual beli, maka masing-masing boleh khiar (jadi atau tidak jual belinya), selama keduanya belum bercerai (bersurai)”.


2. Khiar syarat; ertinya si penjual atau si pembeli mensyaratkan sesuatu syarat, yang akan menguntungkan kepada salah satu pihak, asal tidak merosakkan yang diperjualbelikan itu.

Sebagai satu penerangan, dinotakan satu hadis riwayat Bukhari dan Muslim bermaksud;

” Dari Jabir r.a. bahawa ia pernah menjual seekor unta kepada Nabi s.a.w. dan disyaratkannya, supaya ia boleh menunggang unta itu untuk pulang ke rumahnya”.

3. Khiar aib, iaitu si pembeli mensyaratkan, kalau barang yang dibeli itu ada cacatnya, maka barang itu akan dikembalikan.

Seperti seorang yang membeli sebuah kereta. Setelah kereta itu digunakan beberapa hari didapati ianya ada kerosakkan seperti kesan2 kemalangan lampau. Tanda-tanda kerosakkan itu sudah lama, dan pasti sudah ada sebelumnya dibelinya, lantaran yang demikian jual beli ini dapat atau boleh dibatalkan (ade ke agen kereta terpakai yang benarkan hal gini?). Sedang faedah yang didapatinya selama menggunakan kereta tersebut adalah hak pembeli, kerana andai kata kereta itu rosak teruk dan berlaku kemalangan semasa penggunaan sipembeli antara masa akad dengan membatalkannya, adalah itu adalah tanggungjawabnya (sipembeli).

Khiar syarat hanya boleh selama 3 hari (return within 3 days of purchase). Dan bila terlebih 3 hari, teruslah akad. Sebabnya, dalam masa 3 hari itu sudah cukup untuk mengetahui sesuatu berhubung barangan yg telah diperjualbeli itu.

Ref: Ust H Idris Ahmad S.H

Read Full Post »

Older Posts »