Feeds:
Posts
Comments

Dalam saya menjelajah mencari ilmu untuk mencari Cinta Allah, saya telah sampai ke satu bandar di selatan Semenanjung, berdua dengan seorang teman. Kami telah diketemukan dengan seorang alim yang dikatakan terkenal di rantau Arab, cuma namanya tidak timbul di bibir masyarakat kita, mungkin kerana inilah dunia kita, terlampau sibuk dengan pengejaran duniawi, cuma maklum dengan tokoh2 keduniaan. Dan mungkin juga inilah jalan yang di pilih individu istimewa ini. Mengikut beberapa insan yang pernah bertemu dengan tokoh ini, kehidupannya sungguh zuhud, seorang yang sangat zahid (yg zuhud dunia) dan hanya mengabdikan dirinya untuk beribadat kepada Allah SWT. Maka tibalah kami ke rumah ini;

depan rumah habib

Continue Reading »

Advertisements

Lafaz Bismillah.. dan salam kepada semua.

Selamat menyambut Hari Raya Qurban / Raya Haji / Eid Adha kepada semua saudara saudari seagama. Saya lama tidak notakan blog kerana masa yang di anugerahkan telah di luangkan untuk perkara2 lain yang mana saya lebih di perlukan org. Blog ini lebih kepada untuk nota diri sendiri jadi terpaksa berkorban demi amanah yang dipertanggungjawabkan.

Kini, dalam perjalanan ke Hanoi, Vietnam, dan ini merupakan lawatan pertama ke negara ‘Perancis’ timur ini. Harap2 semua yang dirancang akan dapat dijalankan dengan lancar. Terpaksa saya berkorban, berlepas di pagi2 hari raya Haji 1430H, tadi bila keluar rumah ke airport, anak2 bertanya adakah saya akan ke Hanoi dengan baju melayu dan kain pelikat? Hmmmm… boleh dicuba tu, tapi tak apalah, saya tidaklah mahu menjadi bahan rujukan sejarah kerana berbuat sedemikian. Anak2 tidak tahu yang dari pagi lagi jaket kulit, jeans dan satu kemeja ‘serbaguna’ telah siap2 digantung dalam kereta. Buah fikiran isteri saya gunapakai, bersolat sunat di masjid terdekat dengan airport, kemudian tukar baju dan terus check in. Jimat masa, almaklum time2 raya gini ramai warga2 kota yang pulang ke kampung utk ber hari raya dengan ayahbonda di kampung, sambil hadiri kenduri kahwin ‘musim cuti sekolah’ yang dah bermula.

Kerana pertukaran tugas di saat2 akhir, maka tiada lagi tiket MAS yang ada, berkorban lagi saya untuk mencuba Thai Airways. Bila saya tanya krew KLIA airport mereka kata makanan Thai Airways disediakan atau dibawa dari sana, maka saya kena lagi berkorban untuk lebih berhati2 dalam masa menjamah hidangan yg disediakan, itupun jika perlu. Rasanya kenyang makan nasi ‘kuning’ masakan mertua pagi2 tadi boleh bertahan sampai petang. Dan kerana last minute comfirmation terpaksa pulak saya transit di Bangkok sebelum ke Hanoi. Aduih, sempatlah bekalkan diri dgn ‘salonplast’ takut2 sakit belakang ni datang lagi. Syukurlah juga tiket business disediakan, maka taklah banyak sangat bebanan ‘clostophobie’ nanti.

Kerana apa tujuan saya ke Hanoi? Susah saya nak terangkan, bingung saya nak jelaskan kepada kedua mertua, mereka pun tidak dapat faham kenapa mesyuarat yang di aturkan oleh syarikat Malaysia mesti di buat di sana, pada hari Raya Korban pulak tu….. itulah aturanNya jawab saya, dan kita wajib yakin bahawa aturanNya inilah yang terbaik kerana DIA maha mengetahui. Namun jauh dalam hati, saya cuba memahami jiwa kecil orang yang berkepentingan dan diamanahkan mengatur jadual ini, apakah tujuannya…. bagi saya kenalah berkorban, demi kepentingan saudara saudari yang menjadi pengguna air di Selangor…..

bismillah

Lama saya menyepi, bukan bermakna tinggal terus dunia nota blog tapi sedikit perubahan dalam pembahagian masa sehingga tidak ternota apa yg nak dikongsikan. Jauh perjalanan yg dibuat dalam beberapa minggu ini, dari memburu ilmu dan pembawa ilmu, sehingga ke jejak mencari waliallah di selatan tanahair. Alhandulillah, walaupun sebahagian drp tujuan tidak tercapai, namun masa yg telah diluangkan tidaklah pula terasa sia-sia, semoga mendapat keberkatan Ilahi.

Dalam beberapa minggu ini pelbagai isu berkenaan agama Islam timbul, ditimbulkan dan menimbul dalam masyarakat awam. Mungkin ada yg tertanya2, tercari2 punca, tergaru2 kepala; sebenarnya apa yg sedang dibicarakan oleh cerdik pandai agama Islam ini. Antara isu penangkapan bekas mufti, aliran kaum muda, tauliah untuk berdakwah dsbnya. Tak kering juga isu berkenaan hidup bermazhab, kekal dengan satu2 mazhab secara total, tidak ikut mana2 mazhab dsbnya. Masyarakat awam spt kita menjadi kalut, dan agak ramai yang tak ambil pusing, cukuplah dengan menjalankan ibadat2 khusus spt solat lima waktu, puasa, zakat, dan menunaikan haji… yg lain2 tak di ambil pusing.

Maka timbul di fikiran saya; dari perkara2 ini timbul ruang untuk pengajaran,,, penderaan,,, dan penganiayaan

1. Pengajaran; inilah peluang untuk di ambil bagi memperkemaskan ilmu dan pengamatan dengan kefardhuan menuntut ilmu agama; secara syumul, sebagai cara hidup, dari mula bangun tidur sehingga kembali tidur di malam hari, dan peluang ini datang bukan lah sia-sia. Kalau dahulunya sesi-sesi kuliah agama di masjid surau secara tetap atau kuliah umum kita biarkan je ia lengang, inilah masanya untuk kita memenuhkan ruang kuliah, dan spt seorg student yg ‘belia’ (kata anak sulung saya), kita hadir dengan buku nota, pen, IC recorder dan seboleh2nya dengan kitab yg diajar. Barulah kita boleh di kategorikan sebagai seorg ‘penuntut’, dan bukan setakat dengar, yg kekadang hanya di pinggiran telinga.

2. Penderaan: Kepada yg masih tidak ambil peduli dengan perihal agama Islam yang sedang berlaku, takut2kan satu hari nanti, jiwa kita akan terasa penderaannya. Kerana cetek ilmu, mahu jalan pintas sahaja, dan sebolehnya ringkas, maka mudah kita terjebak dengan anasir2 nakal yg sengaja menggula2 kita dengan ajaran baru, mudah, modern, ‘muda’, tajdid, dsbnya, yang takut2kan akan menjadi penderaan kepada jiwa suci kita yang hauskan ilmu cuma tidak ambil berat berkenaan yg hakiki.

3. Penganiayaan: Jika berterusan membiarkan diri dalam penderaan ilmu, takut2kan terjerumus kita dalam kelompok teraniaya. Terpedaya dengan momokan ilmu oleh pembawa2 ilmu yang bertopengkan ijazah, pangkat, kedudukan dan gelaran, begitu pantas mendabik dada mencemuh pendapat yang ramai, pendapat yg telah di terima pakai oleh jumhur ulama terdahulu; termasuklah pendapat imam Mazhab yang 4. Maka jika terjadi yg sedemikian, maka jadilah kita manusia mangsa ‘penganiayaan’ dek kerana kita berat untuk meluangkan masa mencari ilmu yang fuqaha’, yg diterima pakai oleh ulama2 tersohor terdahulu.

Maka, pesan Baginda Rasullullah s.a.w adalah benar; antara perkara awal yg akan di cabut dari manusia akhir zaman, ialah ilmu agama yang hakiki, dan timbullah umat Islam yang ramai, tetapi mereka ibarat buih di lautan, lemah …..

Selamat mengerjakan haji buat teman2 seperjuangan. Moga2 kalian mendapat haji yg mabrur dan selamat pulang ke tanah air..

Jika anda melihat orang bukan Islam, maka bersyukurlah kerana anda berada dalam Islam. Jika anda melihat orang yg suka berbuat dosa, maka bersyukurlah kepada Allah SWT kerana anda berada dalam taqwa. Jika anda melihat orang bodoh, maka bersyukurlah kerana anda masih memiliki ilmu. Dan jika melihat orang mendapat bencana maka bersyukurlah kepada Allah kerana anda terhindar darinya.                                    Muntiara 453 – Dr ‘Aidh Abdullah Al-Qarni

Banyak2lah bersyukur kerana sebenarnya bersyukur atas nikmat Allah itu lebih sukar daripada bersabar dengan ujianNya – pesan org tua saya dulu2.

Sekarang sebagai test drive self check; Adakah kita tahu, amalkan dgn istiqamah, faham maknanya akan DOA KELUAR TANDAS? (jika sesiapa tidak hafal, sila rujuk anak2 tadika atau darjah satu, 98% mereka hafal doa ini). Sekurang-kurangnya bacalah;

yang maknanya: “Aku memohon keampunan daripadaMu”.  …. dibaca sebagai tanda kesyukuran selepas kita selesai menyelesaikan ‘hajat’. Berapakah NILAI nya? Saya pun kurang pasti, tetapi jika di ambil kira dengan keupayaan yg dikurniakanNya untuk melepaskan kotoran (cair dan pejal) dari badan TANPA perlu kepada tiub kesihatan, tanpa perlu di bantu dgn alat2 bantuan khas, tanpa perlu ada kepakaran tertentu, maka sememangnya wajar nikmat dapat memboloskan diri dari kotoran cair dan pejal itu di sertakan dgn selafaz doa sebagai tanda kesyukuran.

Begitu juga dengan do’a selepas ‘kematian kecil’ iaitu ketika bangun dari tidur, DOA bangun tidur – Berapa NILAInya? Sama2lah kita semak maknanya dan saling mengingatkan diri untuk bersyukur dgn nikmat2 harian yg kepada sesetengah jiwa, sudah menjadi ‘routine’ harian,,,,, – now kepada semua (termasuk saya) sama2 amalkan doa2 harian, sebagai tanda kesyukuran dengan nikmat Allah SWT yg tidak ternilai ini.

Pendakwah Kelas A, Grade G7?

Dalam sehari dua ini, dan hari-hari mendatang saya pasti banyak betul berita hal penangkapan seorang penggiat agama, bekas Mufti, seorang yang berpendidikan tinggi, berkelayakkan dalam bidangnya, namun tidak mendapat tauliah untuk memberi ceramah kepada umum, khalayak di negeri Selangor yang kita diami ini. Dan tampil pelbagai pihak yang menyokong, mengkritik, mempersoalkan, memperlekehkan, mencemuh tindakan pihak yg diberi kuasa dalam bidang ini iaitu JAIS.

 Saya masih lagi menanti2 seseorang atau pihak yg berkedudukan untuk mengemukakan satu jalan penyelesaian akan satu fenomena masyarakat ini, iaitu, masyarakat yg dahagakan Ilmu, dan mencari2 arah, dan bilangan pendakwah ‘bertauliah’ yang agaknya kurang dari permintaan, atau proses mentauliahkan yg agak sukar, maka bercambahlah penceramah ‘bebas’ yang agak2 bebas menyuarakan pandangan dan sebarkan ilmu, yg kekadang mengelirukan masyarakat yg tengah dahaga ilmu itu.

Dalam bidang2 lain, seperti kedoktoran, guaman, pembinaan, semuanya ada badan induk atau yg menjaga kepentingan awam dengan adanya tauliah, klasifikasi, penggredan dsbnya, namun dalam bidang agama Islam, ia masih kekal di bawah naungan Sultan tiap2 negeri. (adakah ini peningggalan dakwah penjajah? waallahua’lam). Mungkin sudah tiba masanya untuk kita ada sistem penggredan para pendukung agama Islam, para penceramah, para pendakwah ini seperti kita mengklasifikasikan kontraktor (lesen PKK, CIDB, lesen IWK, SPAN, Petronas dsbnya). Jadi jika kontraktor kelas A, CIDB Grade 7 boleh masuk tender dan dapat award tender kerajaan dan badan berkanun tak kira di negeri mana, mungkin pendakwah kelas A Grade 7 (kriteria tinggi spt Mufti, bekas Mufti, dsbnya) boleh memberi ceramah di mana2 negeri di 1Malaysia, tanpa ada risiko di tangkap (tetapi masih lah perlu permit polis jika nak buat di tpt2 terbuka dan yg sewaktu dgnnya)… ini pendapat peribadi seseorang yg bergelumang dgn kerja2 kontraktor, juruperunding… 🙂 Mungkin juga jika tercapai hasrat sebegini, nanti akan ada kumpulan2 penceramah yg semuanya bertaraf Kelas A, Grade 7, berkumpulan dan bergerak sesama utk menjadi pendakwah professional, spt bergeraknya jurutera perunding, perunding kewangan dsbnya… ada peluang besar ni!

Image(48)

Pernah tengok kontrektor berjubah? nah engkau!

Walau apa2 pun penguatkuasaan undang2 yg hendak dilakukan, sepatutnya ianya di jalankan dengan penuh berhermat, tanpa ada unsur2 untuk mengaibkan org. DAN, walau apapun perbezaan pendapat tentang perkara2 berkenaan hukum hakam agama, perlulah ada sikap tolak ansur, selagi mana ianya tidak melanggar aqidah dan syariat. Moga2 akan ada lebih ramai penceramah, da’i yg terusan menyebarkan, menyedarkan org awam spt saya ini berkenaan ‘hidup bermazhab’, supaya saya tidak berterusan keliru dgn org2 yg sengaja menkucar kacirkan kefahaman saya!.

 

Assalamualaikum.

Kepada sesiapa yang terbaca nota ini, jangan ragu-ragu dan tunggu lagi, masa bukanlah menunggu kita, kerana kita lah yg mengharungi masa. Peluang pelaburan jangka pendek dan panjang ini mungkin antara peluang terbaik yang datang kepada kita…

Adalah di war-warkan pembinaan masjid baru, di kawasan Shah Alam, bertempat di Bukit Jelutong, dengan kapasiti maksimum 5,000 jemaah yang mana kos pembinaannya akan di kongsi bersama antara pihak Istana, Kerajaan Negeri, Pemaju Bukit Jelutong dan juga para penderma individu termasuklah diri anda!

Masjid Bkt Jelutong 1

construction of New BJ Mosque

Untuk yang ingin memberi sumbangan, sila rujuk pic di bawah;

Masjid Bkt Jelutong 2

Pembinaan Masjid Baru BJelutong

Taubat Cabai…

Perjalanan mencari Cinta Abadi telah membawa saya ke satu majlis Ilmu yang pemberi ilmunya seorang yg sering mentarbiyahkan orang2 kampung, pakcik2 pesara dan sememangnya bahasa yg di gunakan oleh penceramah adalah bahasa yg sesuai sangat untuk para pendengar dari kelompok tersebut. Mudah, terus, kekadang bahasa yg kasar, tiada berselindung, dan jelas tiada unsur2 politiking.

Dalam menterjemahkan huraian Minhajul Abidin oleh Imam Al Ghazali, dalam bab2 taubat, saya di terjahkan dengan istilah tak biasa kita dengar…. Taubat Cabai dan Taubat Tahi!

Nah engkau!, apa halnya cabai dan tahi dengan taubat, dengan Imam Al Ghazali dan dengan mencari keredhaanNya? Panic di buatnya. Namun, setelah difikirkan dan di saringkan, kena pulak dalam suasana yang mana keseluruhan murid yang hadir (tolak diri saya je) kesemuanya adalah warga pencen dan penghuni tempatan yang aktiviti rasmi hariannya ialah menghabiskan masa di warong Mek Yah sambil melewati haji dan kapit dalam main dam. Dan kerja sambilan mereka ialah mencari duit dengan kutip buah kelapa sawit dan berkebun. Tidaklah ada niat memandang rendah kepada mereka sedikitpun, namun itulah hakikatnya dan ‘sometimes reality bites’. Jadi tidaklah salah bila istilah Taubat Cabai dan Taubat Tahi keluar dari mulut penceramah, kerana itu mungkin menepati penerimaan para pendengar.

Rupanya; Taubat Cabai ialah org yg kononnya bertaubat, tapi seolah2 bertaubat hanya kerana implikasi sementara, umpama seperti selepas terburai urat perut lepas kena masak sambai tumis cabai kering… terus bertobat tak mau makan lagi… tapi lepas je clear perut celaru, lepas je hilang panas perit pedas di mulut, segala perit pedas hilang, dan hilanglah penyesalan akan dosa yg di buat, maka di ulang2 lagi perbuatan dosa yang sama, tanpa ada rasa keazaman untuk tidak mengulangi lagi kesalahan dosa tadi… org kampung tu panggil taubat cabai,,, saya pun sengeh je la.

wild fruits

Ini bukan cabai tapi buah salok kampong, turut dijadikan sajian ulaman

Taubat Tahi

pula di ceritakan kisah umpama seorang yg TERmakan tahi, terutama tahi sendiri (bukan tahi Ayah Pin yg di kapsulkan). Dah terkena sekali, walaupun segigit, maka sampai sudah akan terus berhati2, takut2kan terkena lagi, malah cukup membenci akan keTERtidak sengajaan dia TERmakan tahi (terutama tahi sendiri). Maka akan tertanam sikap keazaman tinggi untuk tidak terjebak lagi makan tahi, memohon ampun kerana kesalahan TERmakan tadi dan berIKHTIAR bersungguh2 untuk menggelakakan perkara yang sama berulang. Begitulah tuntutan taubat seperti dalam huraian kitab Minhajul Abidin tulisan terakhir Iman Al-Ghazali yang dianggap penulisannya yang paling populer.

minhajul abidinSesiapa yang berhajat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan 4 syarat taubatul nasuha yang di gariskan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Minhajul Abidin, bolehlah mengikuti kelas2 kuliah oleh Ustaz2 yang diiktiraf oleh pihak2 berkuasa, di kawasan berhampiran dgn anda, kerana saya percaya kitab ini adalah antara kitab terlaris yang digunapakai oleh Ustaz2 untuk pengajian.