Feeds:
Posts
Comments

Posts Tagged ‘Ilmu’

Dalam saya menjelajah mencari ilmu untuk mencari Cinta Allah, saya telah sampai ke satu bandar di selatan Semenanjung, berdua dengan seorang teman. Kami telah diketemukan dengan seorang alim yang dikatakan terkenal di rantau Arab, cuma namanya tidak timbul di bibir masyarakat kita, mungkin kerana inilah dunia kita, terlampau sibuk dengan pengejaran duniawi, cuma maklum dengan tokoh2 keduniaan. Dan mungkin juga inilah jalan yang di pilih individu istimewa ini. Mengikut beberapa insan yang pernah bertemu dengan tokoh ini, kehidupannya sungguh zuhud, seorang yang sangat zahid (yg zuhud dunia) dan hanya mengabdikan dirinya untuk beribadat kepada Allah SWT. Maka tibalah kami ke rumah ini;

depan rumah habib

(more…)

Advertisements

Read Full Post »

bismillah

Lama saya menyepi, bukan bermakna tinggal terus dunia nota blog tapi sedikit perubahan dalam pembahagian masa sehingga tidak ternota apa yg nak dikongsikan. Jauh perjalanan yg dibuat dalam beberapa minggu ini, dari memburu ilmu dan pembawa ilmu, sehingga ke jejak mencari waliallah di selatan tanahair. Alhandulillah, walaupun sebahagian drp tujuan tidak tercapai, namun masa yg telah diluangkan tidaklah pula terasa sia-sia, semoga mendapat keberkatan Ilahi.

Dalam beberapa minggu ini pelbagai isu berkenaan agama Islam timbul, ditimbulkan dan menimbul dalam masyarakat awam. Mungkin ada yg tertanya2, tercari2 punca, tergaru2 kepala; sebenarnya apa yg sedang dibicarakan oleh cerdik pandai agama Islam ini. Antara isu penangkapan bekas mufti, aliran kaum muda, tauliah untuk berdakwah dsbnya. Tak kering juga isu berkenaan hidup bermazhab, kekal dengan satu2 mazhab secara total, tidak ikut mana2 mazhab dsbnya. Masyarakat awam spt kita menjadi kalut, dan agak ramai yang tak ambil pusing, cukuplah dengan menjalankan ibadat2 khusus spt solat lima waktu, puasa, zakat, dan menunaikan haji… yg lain2 tak di ambil pusing.

Maka timbul di fikiran saya; dari perkara2 ini timbul ruang untuk pengajaran,,, penderaan,,, dan penganiayaan

1. Pengajaran; inilah peluang untuk di ambil bagi memperkemaskan ilmu dan pengamatan dengan kefardhuan menuntut ilmu agama; secara syumul, sebagai cara hidup, dari mula bangun tidur sehingga kembali tidur di malam hari, dan peluang ini datang bukan lah sia-sia. Kalau dahulunya sesi-sesi kuliah agama di masjid surau secara tetap atau kuliah umum kita biarkan je ia lengang, inilah masanya untuk kita memenuhkan ruang kuliah, dan spt seorg student yg ‘belia’ (kata anak sulung saya), kita hadir dengan buku nota, pen, IC recorder dan seboleh2nya dengan kitab yg diajar. Barulah kita boleh di kategorikan sebagai seorg ‘penuntut’, dan bukan setakat dengar, yg kekadang hanya di pinggiran telinga.

2. Penderaan: Kepada yg masih tidak ambil peduli dengan perihal agama Islam yang sedang berlaku, takut2kan satu hari nanti, jiwa kita akan terasa penderaannya. Kerana cetek ilmu, mahu jalan pintas sahaja, dan sebolehnya ringkas, maka mudah kita terjebak dengan anasir2 nakal yg sengaja menggula2 kita dengan ajaran baru, mudah, modern, ‘muda’, tajdid, dsbnya, yang takut2kan akan menjadi penderaan kepada jiwa suci kita yang hauskan ilmu cuma tidak ambil berat berkenaan yg hakiki.

3. Penganiayaan: Jika berterusan membiarkan diri dalam penderaan ilmu, takut2kan terjerumus kita dalam kelompok teraniaya. Terpedaya dengan momokan ilmu oleh pembawa2 ilmu yang bertopengkan ijazah, pangkat, kedudukan dan gelaran, begitu pantas mendabik dada mencemuh pendapat yang ramai, pendapat yg telah di terima pakai oleh jumhur ulama terdahulu; termasuklah pendapat imam Mazhab yang 4. Maka jika terjadi yg sedemikian, maka jadilah kita manusia mangsa ‘penganiayaan’ dek kerana kita berat untuk meluangkan masa mencari ilmu yang fuqaha’, yg diterima pakai oleh ulama2 tersohor terdahulu.

Maka, pesan Baginda Rasullullah s.a.w adalah benar; antara perkara awal yg akan di cabut dari manusia akhir zaman, ialah ilmu agama yang hakiki, dan timbullah umat Islam yang ramai, tetapi mereka ibarat buih di lautan, lemah …..

Selamat mengerjakan haji buat teman2 seperjuangan. Moga2 kalian mendapat haji yg mabrur dan selamat pulang ke tanah air..

Read Full Post »

Dalam sehari dua ini, dan hari-hari mendatang saya pasti banyak betul berita hal penangkapan seorang penggiat agama, bekas Mufti, seorang yang berpendidikan tinggi, berkelayakkan dalam bidangnya, namun tidak mendapat tauliah untuk memberi ceramah kepada umum, khalayak di negeri Selangor yang kita diami ini. Dan tampil pelbagai pihak yang menyokong, mengkritik, mempersoalkan, memperlekehkan, mencemuh tindakan pihak yg diberi kuasa dalam bidang ini iaitu JAIS.

 Saya masih lagi menanti2 seseorang atau pihak yg berkedudukan untuk mengemukakan satu jalan penyelesaian akan satu fenomena masyarakat ini, iaitu, masyarakat yg dahagakan Ilmu, dan mencari2 arah, dan bilangan pendakwah ‘bertauliah’ yang agaknya kurang dari permintaan, atau proses mentauliahkan yg agak sukar, maka bercambahlah penceramah ‘bebas’ yang agak2 bebas menyuarakan pandangan dan sebarkan ilmu, yg kekadang mengelirukan masyarakat yg tengah dahaga ilmu itu.

Dalam bidang2 lain, seperti kedoktoran, guaman, pembinaan, semuanya ada badan induk atau yg menjaga kepentingan awam dengan adanya tauliah, klasifikasi, penggredan dsbnya, namun dalam bidang agama Islam, ia masih kekal di bawah naungan Sultan tiap2 negeri. (adakah ini peningggalan dakwah penjajah? waallahua’lam). Mungkin sudah tiba masanya untuk kita ada sistem penggredan para pendukung agama Islam, para penceramah, para pendakwah ini seperti kita mengklasifikasikan kontraktor (lesen PKK, CIDB, lesen IWK, SPAN, Petronas dsbnya). Jadi jika kontraktor kelas A, CIDB Grade 7 boleh masuk tender dan dapat award tender kerajaan dan badan berkanun tak kira di negeri mana, mungkin pendakwah kelas A Grade 7 (kriteria tinggi spt Mufti, bekas Mufti, dsbnya) boleh memberi ceramah di mana2 negeri di 1Malaysia, tanpa ada risiko di tangkap (tetapi masih lah perlu permit polis jika nak buat di tpt2 terbuka dan yg sewaktu dgnnya)… ini pendapat peribadi seseorang yg bergelumang dgn kerja2 kontraktor, juruperunding… 🙂 Mungkin juga jika tercapai hasrat sebegini, nanti akan ada kumpulan2 penceramah yg semuanya bertaraf Kelas A, Grade 7, berkumpulan dan bergerak sesama utk menjadi pendakwah professional, spt bergeraknya jurutera perunding, perunding kewangan dsbnya… ada peluang besar ni!

Image(48)

Pernah tengok kontrektor berjubah? nah engkau!

Walau apa2 pun penguatkuasaan undang2 yg hendak dilakukan, sepatutnya ianya di jalankan dengan penuh berhermat, tanpa ada unsur2 untuk mengaibkan org. DAN, walau apapun perbezaan pendapat tentang perkara2 berkenaan hukum hakam agama, perlulah ada sikap tolak ansur, selagi mana ianya tidak melanggar aqidah dan syariat. Moga2 akan ada lebih ramai penceramah, da’i yg terusan menyebarkan, menyedarkan org awam spt saya ini berkenaan ‘hidup bermazhab’, supaya saya tidak berterusan keliru dgn org2 yg sengaja menkucar kacirkan kefahaman saya!.

 

Read Full Post »

Perjalanan mencari Cinta Abadi telah membawa saya ke satu majlis Ilmu yang pemberi ilmunya seorang yg sering mentarbiyahkan orang2 kampung, pakcik2 pesara dan sememangnya bahasa yg di gunakan oleh penceramah adalah bahasa yg sesuai sangat untuk para pendengar dari kelompok tersebut. Mudah, terus, kekadang bahasa yg kasar, tiada berselindung, dan jelas tiada unsur2 politiking.

Dalam menterjemahkan huraian Minhajul Abidin oleh Imam Al Ghazali, dalam bab2 taubat, saya di terjahkan dengan istilah tak biasa kita dengar…. Taubat Cabai dan Taubat Tahi!

Nah engkau!, apa halnya cabai dan tahi dengan taubat, dengan Imam Al Ghazali dan dengan mencari keredhaanNya? Panic di buatnya. Namun, setelah difikirkan dan di saringkan, kena pulak dalam suasana yang mana keseluruhan murid yang hadir (tolak diri saya je) kesemuanya adalah warga pencen dan penghuni tempatan yang aktiviti rasmi hariannya ialah menghabiskan masa di warong Mek Yah sambil melewati haji dan kapit dalam main dam. Dan kerja sambilan mereka ialah mencari duit dengan kutip buah kelapa sawit dan berkebun. Tidaklah ada niat memandang rendah kepada mereka sedikitpun, namun itulah hakikatnya dan ‘sometimes reality bites’. Jadi tidaklah salah bila istilah Taubat Cabai dan Taubat Tahi keluar dari mulut penceramah, kerana itu mungkin menepati penerimaan para pendengar.

Rupanya; Taubat Cabai ialah org yg kononnya bertaubat, tapi seolah2 bertaubat hanya kerana implikasi sementara, umpama seperti selepas terburai urat perut lepas kena masak sambai tumis cabai kering… terus bertobat tak mau makan lagi… tapi lepas je clear perut celaru, lepas je hilang panas perit pedas di mulut, segala perit pedas hilang, dan hilanglah penyesalan akan dosa yg di buat, maka di ulang2 lagi perbuatan dosa yang sama, tanpa ada rasa keazaman untuk tidak mengulangi lagi kesalahan dosa tadi… org kampung tu panggil taubat cabai,,, saya pun sengeh je la.

wild fruits

Ini bukan cabai tapi buah salok kampong, turut dijadikan sajian ulaman

Taubat Tahi

pula di ceritakan kisah umpama seorang yg TERmakan tahi, terutama tahi sendiri (bukan tahi Ayah Pin yg di kapsulkan). Dah terkena sekali, walaupun segigit, maka sampai sudah akan terus berhati2, takut2kan terkena lagi, malah cukup membenci akan keTERtidak sengajaan dia TERmakan tahi (terutama tahi sendiri). Maka akan tertanam sikap keazaman tinggi untuk tidak terjebak lagi makan tahi, memohon ampun kerana kesalahan TERmakan tadi dan berIKHTIAR bersungguh2 untuk menggelakakan perkara yang sama berulang. Begitulah tuntutan taubat seperti dalam huraian kitab Minhajul Abidin tulisan terakhir Iman Al-Ghazali yang dianggap penulisannya yang paling populer.

minhajul abidinSesiapa yang berhajat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan 4 syarat taubatul nasuha yang di gariskan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Minhajul Abidin, bolehlah mengikuti kelas2 kuliah oleh Ustaz2 yang diiktiraf oleh pihak2 berkuasa, di kawasan berhampiran dgn anda, kerana saya percaya kitab ini adalah antara kitab terlaris yang digunapakai oleh Ustaz2 untuk pengajian.

 

Read Full Post »

Sebagai sambungan komentar Ust Anzaruddin berkenaan kesalahan kecil yang sering kita lihat, ingin saya titipkan nota seterusnya.

Di bulan Ramadhan ni, kita dapat lihat ramai ahli2 baru yang mengunjungi masjid untuk menyahut peluang yang Allah sediakan dengan ganjaran pahala berlipat ganda, yang mana amalan2 wajid itu digandakan berganda2 ganjarannya, dan amalan2 sunat itu diganjarkan spt pahala amalan wajib. Maka berpusu2 kita memeriahkan masjid, alhamdulillah meriah sungguh. Namun, kita juga di ingatkan, jangan buat amal dengan ikut2 tanpa ilmu.

Kerana takut2kan amalan kita menjadi sia-sia atau tidak diterima kerana kita kurang ilmu. Kita janganlah menjadi ahli golongan orang yang ‘tidak tahu yang kita tidah tahu’. Di antara kesalahan biasa yang di perhatikan (komentar Ust Anzaruddin) lagi, ialah;

Mengakhirkan solat tidak bersama Imam.

Kekadang, sesetengah tempat akan bertarawih 20 rakaat dan tambah 3 rakaat witir, setengah tpt buat 8 rakaat je tarawih. Tak perlu kita bertegang urat untuk membahaskan 8 ke 20? 20 ke 8? itu telahpun di bahaskan oleh para Ulama dan keputusan telahpun di putuskan. Cuma, bila kita bingkas keluar saf selepas 8 rakaat, kerana imam buat 20 rakaat, ataupun kerana kita hendak sambung lagi 12 rakaat tapi imam dah nak solat witir, jadi kita tinggalkan jemaah dan sambung bersendirian. Alangkah ruginya, kerana niat hendak beramal yg sunat tetapi terlepas ganjaran beribadah sepanjang malam kerana kita cetek ilmu. (more…)

Read Full Post »

Sempena hari ke – 4 Ramadhan al-Mubarak 1430H semalam, kunjungan ahli-ahli qariah ke masjid di tempat saya masih alhamdulillah boleh di tarik senyum lebar, masih meriah. Deretan kereta dan motor di parkir dan di tepi2 jalan sudah cukup memberi jawapan berapa ramai jemaah pada malam2 awal Ramadhan ini. Semoga berkekalan dan bertambah2 sampai ke hujung Ramadhan.

Dalam kegairahan manusia memenuhkan ruang legar masjid, dapat dilihat juga masih ramai dikalangan pengunjung yang datang untuk lebih berborak, sambil menghembus kepulan asap rokok, dan kurang untuk meluangkan masa di dalam ruangan solat samada untuk berzikir, membaca al-qur’an atau membaca kitab2 hadis. Kecewa melihat mereka melepaskan peluang masa yang di berikan. Semoga mereka di ringankan hati untuk lebih memanafaatkan masa untuk beramal dan kurang berborak pasal yang tak tentu hala.

Sebagai quick check dan masih tidak terlewat untuk mengingatkan diri sendiri serta berkongsi ilmu yang diturunkan oleh Ust Anzaruddin berkenaan kesalahan-kesalahan kecil yg manusia kurang ilmu macam saya mungkin akan buat, sedangkan dgn sedikit ilmu maka kita boleh maksimakan pahala dari amalan tambah2 dalam malam2 Ramadhan ini, kata Ust Anzaruddin;

Solat Isya’ bersendirian bila lewat tiba masjid

Kekadang, atas sebab2 tertentu, mungkin kita terdatang lewat untuk Isya’ dan bila sampai pak imam dah start tarawih. So? apa nak buat? (more…)

Read Full Post »

Nota ini dititipkan atas dasar peringatan kepada diri sendiri dari satu peristiwa terbaru semasa malam nisfu Syaaban di satu kawasan pinggir bandaraya. Alkisahnya bila seorang makcik muslimah datang menegur Ustaz yang datang memberi kuliah pada malam yang sama majlis bacaan Yaasin diadakan. Berkata makcik itu dengan tonasi yg sangat2 konfiden “Ust, bacaan Yaasin dan doa kita malam ini tidak sah…. kena sambung lagi sampai 3 kali dan tak payah buat kuliah”. Katanya lagi “bacaan Yaasin malam nisfu perlu buat tiga kali dengan tiga kali doa…bla bla bla…”

Mujurlah si Ustaz tu tak kalut, steady je menerangkan hal yang sebenar kepada Makcik tadi. Dan contoh makcik muslimah ini adalah ramai terdapat dalam masyarakat kita, termasuklah yang menulis blog ini, dalam hal-hal tertentu,,, kita tidak tahu pun yang kita ni tak tahu…! (more…)

Read Full Post »

Older Posts »